Denna stackars försummade blogg

Tänk om jag skulle ta och ägna den en liten gnutta tid i alla fall. Jag har naturligtvis läst massor sedan jag skrev här senast. Det mesta skräp. Men åtminstone något har varit bra. Och bäst av allt var förstås den här boken. Det kunde man ju räknat ut.

Vägen - Cormac McCarthy

Den levde faktiskt upp till lovorden. Jag vet inte om den hade gjort det om jag hade läst den samtidigt som hyllningskörerna sjöng för fullt. Men nu, något år senare hade mina förväntningar sjunkit ner till en mer rimlig nivå och då fungerade den perfekt.

Om tesen: bra behöver inte betyda svårt, skulle kräva fler bevis så måste väl den här boken vara det perfekta bevismaterialet. Det finns inte ett enda krångligt ord. Inte en meningsbyggnad som kräver ansträngning eller eftertanke. Det är så rakt och avskalat. Och svart. Nattsvart.

Nu lånade jag ju Vägen på biblioteket (min favoritplats på jorden) men jag funderar faktiskt på att köpa den. Även om det är trångt i mina bokhyllor så finns det väldigt mycket skräp som jag skulle kunna göra mig av med. Varför slösa värdefull bokhylleplats på kassa äventyrsromaner som jag garanterat aldrig kommer att läsa om? De böckerna kan jag ju ta till jobbets bokbyteshylla istället. Det kan behövas lite påfyllning där bland alla Läckberg- och Marklundböcker. Så konstigt, va? Ingen tycks vilja behålla dem...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback