Fem på favorittemat

Men det här har jag ju redan gjort en gång. Det var när Malin hade tagit en paus. Då saknade jag hennes bokfemma så mycket att jag gjorde en egen. Med ett helt eget tema. Mina fem favoritböcker som utspelar sig på ett mentalsjukhus. Konstigt nog var det ingen annan som hakade på. Det är kanske bara jag som omedelbart hugger varje bok som är förlagd till psykiatriska klinker? I så fall går ni miste om något - tro mig.

Nå, jag är väl inte sämre än att jag kan komma på ett annat tema. Hmm få se nu. Cirkus/Tivoli får det bli. Jag gillar verkligen inte att gå på cirkus, men i litteraturen är det en helt annan sak. Där tycker jag att det fungerar som en enormt givande kuliss.

Alltså, här kommer mina fem favoriter på temat cirkus/tivoli.

Mr Vertigo - Paul Auster
Det här var det allra första jag någonsin läste av Auster. Och som jag älskade boken. Och vad förvånad jag blev när jag började utforska hans övriga författarskap! För de som inte automatiskt går i spinn av Austers övriga historier kan jag verkligen rekommendera den här. En man som kan flyga. Visst köper jag det. Så länge det är Paul som berättar tror jag på nästan allt.

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow - Sara Gruen
Det var ju bara några veckor sedan jag läste den här boken, så det känns inte så intressant att skriva om den. Dessutom har större delen av bokbloggarvärlden redan gjort det. Jag har inte mycket att tillföra. Den är bra! Ok?

Deptfordtrilogin - Robertson Davies
Tre i en. Vad kan jag säga? Läs! Det pratas inte mycket om de här böckerna längre, tyvärr. Men jag älskade dem och läste så långsamt jag bara kunde för att få dem att räcka riktigt länge. Det finns fortfarande någon bok av Davies jag inte har läst. Eftersom han är död och garanterat inte kommer att skriva något mer så sparar jag lite på det.

Oktoberlandet - Ray Bradbury
Tivolit kommer till staden. Men det här är ett lite otäckare tivoli än det vi vanligtvis läser om. Stephen Kings clown från It skulle kunnat hoppa av härifrån. En tunn liten bok, med mycket magi.

Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren
Varieté visserligen, men jag tar med den i alla fall. Hej, här är det jag som bestämmer! Det är något med cirkusfreaks som är närapå oemotståndligt. Jag är beredd att ta mig igenom nästan vad som helst för en dos med skäggiga damer och siamesiska tvillingar. Missbildade dövstumma dvärgar med övernaturliga förmågor går också bra. Bring´em on! Men den här boken har alla redan läst, så varför ska jag skriva mer om den?

Så! Det var allt för idag.

Kommentarer
Postat av: Ka

Oh! Ännu ett tivoli-/cirkusfreak anmäler sig! Jag vill läsa Ray Bradburys Oktoberlandet och tipsar innerligt och Lotta Lundbergs Skynda, kom och se. Där kan vi snacka FANTASTISK läsning!

Postat av: Johanna/bokidioten

Jag kan tipsa om stranger in a strange land av Heinlein. Ett par sidor cirkus som bla inkluderar en heltatuerad kvinna med visioner

2008-03-05 @ 11:14:42
Postat av: Erika

Jag såg att bokidioten listade böcker som utspelar sig på mentalsjukhus under veckans tema! Jag håller också med att det är ett fascinerande ämne.

Oktoberlandet av Ray Bradbury är fantastisk! Framför allt har jag starka minnen av novellen "Folksamlingen". Mr Vertigo av Paul Auster däremot har jag fortfarande inte läst, liksom flera av hans äldre romaner... Tack för tipset.

2008-03-05 @ 12:13:17
URL: http://bockermedmera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback