Arabisk mystik

Eller om det ska vara afrikansk... Även om författaren är från Sudan så räknas det som arabisk litteratur. Bra var det i och för sig, men samtidigt väldigt främmande.

Utvandringens tid - Tayeb Salih

Jag känner mig lite dum när jag läser den här boken. Jag har hela tiden en känsla av att stora delar av det författaren vill berätta passerar mig helt utan att jag ens uppmärksammar det. Jag kan absolut ingenting om Sudan. Mina kunskaper om kulturen och landets historia är inte bristfällig - den är obefintlig. Alltså tror jag att jag missar massor.

Det är en tunn liten bok. Men ändå har jag jättesvårt att beskriva handlingen. En man återvänder till sin hemby för att besöka sina släktingar och sin älskade farfar. Han upptäcker att en nykomling har slagit sig ned i byn. En man som precis som berättaren har studerat i England och återvänt till Sudan. Men varför bor han i den här lilla efterblivna byn vid en krök i Nilen istället för att ta en plats bland politikerna i Karthoum? Här döljer sig en tragedi som långsamt rullas upp.

Enligt baksidestexten är det här en oroande berättelse om de variga sår som kolonialismen lämnat efter sig. Det må så vara, men hade de inte talat om det för mig så vet jag inte om jag hade förstått det.

Det händer aldrig när man läser Camilla Läckberg!

Kommentarer
Postat av: Klara

Känner igen mig! Läste denna bok pga studier förra året. Och många, av olika anledningar, svårtillgängliga böcker blir ju så mycket bättre av att man läser dem och sen får chansen att diskutera med andra samt med kunniga lärare. Men denna bok lyckades inte lyfta sig så pass mycket som andra böcker ibland gör - just för att det var så mycket som passerade förbi mig när jag läste den. Borde läst om den eftersom diskussionen om den, men ack sånt gör man ju sällan...

Postat av: Pi

I den boken jag läste fanns ett efterord som faktiskt hjälpte mig lite grand. Det gjorde att jag fick lite mer grepp om berättelsen. Men visst är det sant att en hel del litteratur faktiskt är otillgängli för att man helt enkelt saknar refensramarna som krävs för att tolka den.

2008-03-09 @ 18:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback