Lurad av Anders Ekborg

Det fattar jag nu. Anders Ekborg skulle antagligen kunna läsa en diskmaskinsmanual högt och jag skulle trampa runt med hans röst i öronen och vara ganska belåten. Jag blev klar med ljudboken igår. Det har gått ganska fort. Men det hade gått betydligt snabbare om jag hade läst den för då hade jag antagligen lagt ifrån mig den efter ett par kapitel.

Nymåne - Diana Abu-Jaber

Den här boken är som en pyttipanna med för många ingredienser och kryddor. Så många ansatser, men det smälter samman dåligt - kvar blir en massa enskilda smaker som inte riktigt passar ihop.

Att jag använder matmetaforer när jag skriver om den här boken är inte så konstigt kanske. För maten är nog det som gör det absolut starkaste intrycket på mig när jag hör på den här boken. Man blir garanterat hungrig.
Kocken Sirine är halvirakiska, men har aldrig varit utanför Los Angeles och talar inte ett ord arabiska. Ändå jobbar hon som kock på en libanesisk restaurang och lagar klassisk arabisk mat. Så träffar hon den stilige intellektuelle exilirakiern Hanif...

Big löööve uppstår. Fast med lite komplikationer förstås. Lägg så till arabiska sagor (som faktiskt är lite kul) trånande poeteter, mystiska fotografer, några lätt övernaturliga inslag, en gnutta politik, lite mediakritik, minimalt med religion och rör samman. Låter det smakligt? Det är det tyvärr inte. Det finns en massa lovande ansatser som man tror ska leda någon vart, men det gör de aldrig. Istället blir det hela en pudding som till slut är lite för sliskig för min smak.

Hmm, från pytt till pudding. Inte helt logiskt, men bryr jag mig? Nej, tydligen inte. Själva innehållet var inte i min smak. Men Anders Ekborg, my god, den mannen kan läsa högt!

Kommentarer
Postat av: Lyran

Vi är rörande överens, om denna bok skrev jag:



"Nymåne" är en romantisk berättelse om oväntad kärlek och om svårigheten att leva i exil. Boken blandar politik, romantik, arabisk saga och recept från Mellanöstern i en enda smet. För många ingredienser för min smak.



Men jag lyssade också klart på den :-)

Postat av: Pi

Ha, ja helt överens, faktiskt!



Och ändå lyssnar man klart. Fast jag trodde hela tiden att det faktiskt skulle hända något, att boken skulle få en riktning. Men, det gjorde det ju aldrig.

Det måste vara något visst med Anders Ekborg. För det lät ju ändå bra på något sätt.

2008-06-27 @ 13:17:33
Postat av: Lyran

Ja, det här tror jag är ett typiskt fall där inläsaren faktiskt klart höjer bokens kvalitet.

2008-06-27 @ 19:25:18
URL: http://lyrannobel.blogspot.com/
Postat av: Hermia

Jag måste ha varit upplagd för sliskigheter när jag läste den - för jag gillade den... Undrar varför när jag läser din recension som innehåller en beskrivning av sådant som verkligen inte brukar gå ned i min läsmage. Men mest minns jag dofter och smaker, den enda roman jag har smakupplevelser av, tror jag.

2008-06-28 @ 12:41:58
URL: http://hermiasay.blogspot.com
Postat av: Pi

Men det är ju så. En bok kan vara precis rätt ena veckan och helt fel nästa. Jag tyckte att den här boken försökte vara för mycket på en gång.

Men som sagt, maten lät god.

2008-06-28 @ 17:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback