Klar med fördjupningen

Det var väl klart att jag skulle gilla det här. Det kunde jag ju räknat ut med röven och en träpinne. (Undrar var det där uttrycket kommer ifrån? Och hur det går till? Måste varit en metod som förvann när miniräknaren slog igenom på bred front)

Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl

Ibland räcker det med några sidor för att man ska veta att en bok är helt rätt. Jag tror att jag började le redan på andra sidan. Sedan satt jag med ett lätt debilt flin i ansiktet genom hela boken. Jag tycker verkligen att den här boken är så mysig med alla sina fotnötter, parenteser, utvikningar och hänvisningar till påhittad och verklig litteratur. Jag kan tänka mig att jag skulle ha avskytt den vid andra tillfällen, jag hann bli väldigt uttråkad av Jonathan Strange & Mr Norell, men just nu var det precis vad jag ville läsa.

Jag tycker att det är tråkigt att skriva om handling. Dessutom vet väl alla redan vad den här handlar om? Eller hur? Jag är ju inte precis först med att läsa den. Fast jag önskar att jag hade läst den på engelska istället. Den där felöversättningen där duvor blev pingviner gjorde att jag inte kunde slappna av helt och hållet.


Kommentarer
Postat av: snowflake

Jag måste vara dum i huvudet för jag missade helt det där med pingvinerna. Men boken var bra, riktigt bra.

Postat av: Pi

Äsch, det tror jag inte. Jag tror att hjärnan fyller i det vettigaste ordet så att man för det mesta inte märker sådana fel. Det var en ren slump att jag upptäckte det för jag fick gå tillbaka i texten när hjärnan plötsligt började mumla... vänta nu... stod det verkligen pingviner där borta..? Nä jag måste läst fel.

2008-07-10 @ 09:33:18
Postat av: Ylva

Röv och träpinne? Kommer det uttrycket verkligen någonstans ifrån? För min del kommer det ifrån dig - har aldrig hört det förr och hoppas slippa det i fortsättningen! hehe!



Vad kul att någon annan bloggare äntligen gillar Pessl. Jag har läst så många gnälliga inlägg om den, hur besvikna folk var, hur tråkig den var, hur de inte orkade, hur pretto den var... et cetera. Men jag gjorde som du, log med hela ansiktet, fast jag tror att jag till och med gjorde det från första meningen...

2008-07-10 @ 16:31:11
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: Pi

Ja, jag har också sett att många inte verkar gilla den. Men för min del hade den gärna fått vara längre.



Så vad det gäller boken är vi överens. Angående röven och träpinnen kan jag tyvärr inte lova något...

2008-07-10 @ 19:08:22
Postat av: Ylva

Ja - ju längre desto bättre! Bra böcker KAN inte bli för långa, liksom..



Men gällande träpinne m m så får jag väl bita ihop när jag kommer hit och vara beredd på att få ta del av idiomet (?) igen..

2008-07-11 @ 16:35:30
URL: http://laserofunderar.blogspot.com
Postat av: PI

Du har så rätt. Visst är det lite elegant med 180-sidingar - men för min del får böcker gärna vara tegelstenstjocka.



Jag misstänker för övrigt att idiomet är extremt lokalt och att risken för spridning är mycket låg.

2008-07-11 @ 18:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback