Avstämning och encelliga tyska organismer

Mitt litterära nyårslöfte var ju att bredda min läsning. För att göra det tänkte jag läsa tio böcker vars författare inte är engelskspråkiga, 5 nobelpristagare som jag inte läst tidigare och 5 nordiska författare som inte skriver deckare.

Resultatet har varit lite blandat. Vissa böcker som Ut och stjäla hästar har varit fantastiska medan en del afrikanska har lämnat mig lite frågande. Först tyckte jag att jag kunde räkna en portugisisk nobelpristagare till två kategorier, men nu har jag bestämt att det är lite fusk.

Resutlat så här långt:
Icke engelskspråkiga - 6
Nya nobelpristagare - 2
Nordiska romaner - 2

Inte så lysande alltså, det är alltså dags att ta tag i det hela. Och varför inte under semestern?

Först ut blev en tysk. Med en 850-sidig ekologisk thriller. Jomenvisstserdu!

Svärmen - Frank Schätzing

Oh my! Jag är faktiskt ganska skrämd av vad som händer med havet. Att forskare hittar 200.000 plastpartiklar i varje kubikmeter vatten känns inte bra. Att fiskares försörjning prioriteras framför arters överlevnad är inte en politik som imponerar på mig. Så en bok som handlar om att havets varelser gör uppror mot människan ligger bra i handen för mig. Även om den är tjock som en mursten och väger ungefär lika mycket. Valar som anfaller båtar, giftiga krabbor som invaderar kusten, maskar som äter sig igenom sediment styrda av en okänd intelligens- det fungerar.

Men, för det finns verkligen ett stort men, tyvärr nöjer sig inte Frank med att skriva en spännande roman om att havet anfaller mänskligheten. Han beskriver stora delar av denna mänsklighet också. Persongalleriet är hur stort som helst! Han har massor av viktiga personer och jag avskyr dem alla. Ok, det där var kanske en överdrift, men inte någon stor. Jag är helt enkelt inte intresserad av hans personer. Han har verkligen försökt att göra dem speciella och intressanta, men det fungerar inte alls för mig. Jag vill läsa om valarna! Jag skiter i hans karaktärers kärleksbekymmer, drömmar, tankar och förhoppningar.

Mot slutet av de 850 sidorna kommer jag på mig själv med att heja stenhårt på havet. Jag misstänker att det inte var meningen. Men jag har i alla fall lyckats läsa en tysk. Jag får vara nöjd med det.


Icke engelskspråkiga - 7


Gott så!


Kommentarer
Postat av: Marianne

Hade samma reaktion paa slutet som du; det blev för mycket vevande mellan onda och goda och alldeles för maanga olika personer.



Fast det började bra och jag kan tänka mig att läsa mer Schätzing.



Nu dags för ännu en dag i München:-)

Postat av: Pi

Ja, början var verkligen lovande! Hade jag fått mer hav och mindre människor så hade jag nog gillat det.



München säger du? Ser man på! Hoppas att du har semester och att det är toppen!

2008-07-27 @ 16:03:59
Postat av: Marianne

Semestern är slut, nu är det spraakkurs med LÄXOR.

Jodaa.

2008-07-30 @ 10:01:24
URL: http://marremakro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback