Fem senaste

Nytt år - ny bokfemma. Sweet!

Fast senaste? Jaha, vad ska vi välja då? Senast lästa blir ju lite trist. Det är ju bara att scrolla lite nedåt för att hitta dem. Senast lånade? Nej, det känns inte heller så kul. Det får helt enkelt bli de senast bortgivna böckerna.

Del 2 & 3 i Philip Pullmans Den mörka materien-serien
De här böckerna fick maken i julklapp. En totalt meningslös julklapp visserligen eftersom vi har dem som högläsningsböcker och jag skulle ha köpt dem i vilket fall som helst om det inte hade varit jul. Men det blev ju ett extra paket.

Fettpaniken - Marie Carlsson
Den här boken gav jag till en arbetskamrat som behöver argument för att försvara sina barn inför skolsköterskan. Den ena väger ingenting och den andra ligger lite över viktkurvan. Båda barnen är sportfånar och tränar 4-5 gånger i veckan. De SKA se ut så där. Det är deras fysik. Ingen skolsköterska ska säga till friska vältränade barn att de borde äta lite mindre portioner.

Jaktsäsong - Mats Strandberg
Som julklapp till en släkting som har bott utomlands de senaste 20 åren. Hon kan behöva en liten uppdatering på hur det svenska språket låter idag. Hon låter jätterolig med sin gamla 80-talsslang. Någon annan som har planerat att köpa en plånka i julklapp? Plånka? Det tog flera minuter innan vi förstod att hon menade plånbok.

Livet är en hagga - Johanna Persson och Rebecca Ahlefeldt-Laurvig
Bilderbok med verser och goda råd till alla med vardagsångest. Den här lilla fina boken gav jag till en kompis som behövde lite uppmuntran och ett par glada fniss. Här finns strejkande får och tips av typen: Get over it!

Mörker ta min hand - Dennis Lehane
Den köpte jag som ljudbok till min svärmor. Hon gillade den nästan lika mycket som Stieg Larsson. Jag är nöjd så länge hon lyssnar på annat än Nora Roberts. För hon är min stora källa till lån av ljudböcker och ju fler olika titlar som finns i hennes bokhylla, desto bättre för mig! Jag upptäckte förresten precis att Lehane bland annat har skrivit för The Wire. Där ser man. Så enkelt skaffar man sig en ny idol. Lehane for president! Eller nåt annat bra.

Sådärja! Årets första bokfemma avklarad. Det var ju lätt som en plätt.

Kommentarer
Postat av: Anne

Kul femma. "Livet är en hagga" borde jag nog kolla upp. (suck)

Postat av: *Malin*

Jag önskar att jag också kunde göra en "gebortlista" men ingen av mina närmaste skulle uppskatta att få böcker. De skulle titta helt frågande på mig och undra vad sjutton jag håller på med... :-)

Jag fick hålla mig till senaste lästa helt enkelt. :-)

2008-01-14 @ 20:25:55
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Marianne

Vad tycker du om Marie Carlssons sätt att skriva?
Hon var eller är (jag bytte morgontidning för en massa år sedan) krönikör i Nerikes Allehanda och det var en av veckans höjdpunkter att läsa henne.
Ofta hur roligt som helst, ibland även tänkvärt.

2008-01-15 @ 17:07:34
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Anne - Gör det! Det är en charmig liten bok.

Malin - Är det ingen av dina närmaste som läser? Du milde! Jag känner nästan ingen som inte läser. Men de kanske bara inte upskattar böcker som present...?

Marianne - Jag misstänker att hon gör sig bättre som krönikör faktiskt. Boken var intressant, men enormt tungläst. Man satt och längtade efter diagram eller tabeller. Boken hade mått bra av att en tydligare struktur och logik.

2008-01-16 @ 08:32:27
Postat av: Marianne

Hoppsan! Då har hon kanske överdrivit när det blev dags att skriva "seriöst".
Synd.

2008-01-16 @ 09:58:09
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: *Malin*

Nä, faktiskt inte. De läser på sin höjd några pockets under sommaren. Max. Så jag är svältfödd på bokdiskussioner därav så mkt bokbloggande för min del.

2008-01-18 @ 23:01:05
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Rebecca Ahlefeldt-Laurvig

Tackar som gav bort haggan i gåva, hoppas den var uppskattad

2008-11-02 @ 22:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback