Aldrig mer King i översättning

Jag blev klar. King är ju ändå alltid King. Men, nej, jag gillade inte den här boken något vidare.

Liseys berättelse - Stephen King

Jag struntar i om Stephen King tycker att det här är hans bästa bok. Bara för att jag gillar honom behöver jag ju inte hålla med. Och det gör jag absolut inte. Jag tyckte att Liseys berättelse var tråkig. Att jag inte gillade Lisey något vidare gjorde ju inte saken bättre.

Men allra värst är som sagt översättningen. Jag ska inte skylla på översättaren. Det måste ha varit ett nästan omöjligt jobb. Men alla de här påhittade orden passar inte mig. Boler, äckelgegga, smittigt, inkunker, spändäl. Jag blir bara störd och slits upp ur fantasin gång på gång. Jag är hela tiden medveten om att jag läser vilket gör berättelsen helt ospännande.

Jag tror fortfarande att jag skulle ha stört mig mindre om jag hade läst boken på originalspråk. Jag tror inte att det finns ord i det engelska språket som får håren att resa sig på armarna på mig. Helt enkelt för att det inte är mitt språk.

Så, i fortsättningen får det bli King på originalspråk, som vanligt.

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Äldreomsorgen i övre Kågedalen - ååhhh vad jag blir nyfiken! Jag gillar sjuka böcker som ingen annan gillar (men som de ändå pratar om) :-)

Postat av: Pi

Den här kommentaren skulle nog varit i inlägget ovanför tror jag.
Jag skulle aldrig rekommendera någon jag inte känner att köpa Äldreomsorgen. Men låna den för all del. Men var beredd på att bli chockad!

2008-01-25 @ 22:37:42
Postat av: Patrick

Tack för att du skrev vad jag tänkte, kände likadant. Hur kan man ta en bok seriöst där översättaren hittat på ord som "äckelgegga", varför kunde man inte valt "det svarta" eller "mörker" eller något mindre störande.

2009-05-19 @ 11:08:08
URL: http://bitleymusic.blogspot.com
Postat av: Pi

Det var ett tag sedan men jag minns det fortfarande med avsky. "Äckelgegga" Sista översatta King för mig!

2009-05-19 @ 11:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback