Mmm... cirkuslitteratur. My favourite.

Det går inte att komma ifrån. Jag avskyr att gå på cirkus, men cirkusmiljö gör sig utmärkt som kuliss för litteratur. Det finns flera exempel, några till och med bättre än den här. Men det spelar mindre roll. Jag njöt ändå från första sidan till sista.

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow - Sara Gruen

Den här boken hade jag garanterat missat om inte andra bokbloggare skrivit så entusiastiskt om den. Den svenska titeln är helt enkelt inte bra. Water for elephants berättar något om drömmen att rymma med cirkusen, som det svenska namnet helt missar. Men det är en mindre anmärkning. För det här är så charmigt.

Är det bara jag som tycker att boken påminner om Stekta gröna tomater? Nej, det är säkert någon annan som redan har skrivit om det. Ålderdomshem och tillbakablickar. Kärlek och onda män. Och en elefant, förstås. Den fina, fina elefanten som inte alls är så dum som man först kan tro. Bara lite obildad.

Somliga har fastnat för kärlekshistorien, men för mig är det alla anekdoterna som lockar. Jag kan inte få nog av arbetare som kastas av från tåget när det är ont om pengar, lejon utan tänder, skäggiga damer och lemonad med skivad frukt av vax.

Den här boken hade gärna fått vara lite längre, faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag gillade den verkligen!

Slutet var ju bästa tänkbara, och vilken cool gubbe han var :-)

"Stekta gröna ..." tänkte jag inte alls på under läsningen, men det ligger åtskilligt i vad du skriver.

Postat av: Pi

Ja, den är faktiskt så bra som folk säger. Och slutet gjorde mig glad hela dagen. Perfekt!

2008-02-12 @ 15:02:22
Postat av: Västmanländska i Skåne

Då kanske du gillar Peter Hoegs "Den tysta flickan" där huvudpersonn är en avdankad cirkusclown. Så kan du förklara den för mig sedan ;)

2008-02-12 @ 22:47:25
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Pi

Öh, nej det tror jag inte. Jag avskyr clowner. Och jag har inte riktigt orkat med Peter Hoeg det senaste decenniet. Chanset att jag ska fatta mer än du känns inte speciellt stor, precis.

2008-02-13 @ 10:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback