Jag är så lagom slug

Vad var det jag vill ha att läsa nu? Var det lättläst och kul? Något lättsamt som jag kunde glömma så fort jag var färdig med det? Jo visst. Då var ju detta ett alldeles utmärkt val.

Trasdockan - Christine Falkenland

Jag skulle bara ta ett bad. En halvtimme eller så för att bli varm och kanske få den där jobbiga stelheten i nacken att släppa. Falkenland verkade vara ett bra sällskap för en stund. Det verkade ju inte vara någon risk att jag skule bli kvar i vattnet altför länge med den boken. Allt tydde ju på att den var raka motsatsen till vad jag egentligen vill läsa just nu.

Jo tack för det. Två och en halv timme senare larvar jag äntligen upp ur badet. Skrynklig som ett russin. Trots att jag var allt annat än sugen på att läsa den här boken just idag, kunde jag absolut inte släppa den. Jag ville få veta vad som egentligen hade hänt Ylva. Trots att jag inte kände några större sympatier för henne.

Med tanke på att Falkenland är poet så var jag ännu mer misstänksam. Poesi är ju verkligen inte min tekopp, men av det var det bara de positiva bitarna som påverkade mitt läsande. En nogrannhet i formuleringarna och en spänning i replikerna som gjorde att jag blev kvar i badkaret sida efter sida.

Men imorgon ska jag till biblioteket. Då blir det lättläsning, det är ett löfte. Jag vill ha myslitteratur att avnjuta tillsammans med en godispåse.

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag kände inte heller några sympatier med Ylva som person... Men vem var det som dödade henne, det fick man väl aldrig riktigt veta? Inledningen var lovande tycker jag, men slutet gjorde mig bara frustrerad. Om du har någon teori får du gärna dela med dig av den.

Postat av: Pi

Du har alldeles rätt ju. Det tänkte jag inte ens på när jag väl kom till slutet. Då var jag mest tacksam att få kliva upp ur badkaret.
Jag tyckte faktiskt inte att det gjorde så mycket att man aldrig fick reda på vem som dödade henne. Eller fanns det kanske ledtrådar...? I så fall missade jag dem helt.

2008-02-18 @ 13:31:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback