Blivande nobelpristagare, kanske?

Det var länge sedan jag läste Winterson. Hon har tydligen passerat under min radar, de senaste tio eller femton åren. Det beröm recensenterna har öst över hennes böcker har helt gått mig förbi. Men nu hade någon smart bibliotekarie ställt fram boken så att omslaget syndes och det var allt som behövdes för att fånga mig.

Fyrväktaren - Jeanette Winterson

Det här är bitvis tokcharmigt. Den föräldralösa flickan Silver får flytta in hos den blinde fyrväktaren Pew tillsammans med sin hund, med det fantastiska namnet Hund-Jim.

Pew berättar historier. De flesta av dem om pastor Babel Dark som visar sig vara Stevensons levande förebild för Dr Jekyll och Mr Hyde. Det är lättillgängligt om man vill, men det är samtidigt så välskrivet att jag har svårt att lägga ifrån mig boken när jag har läst ut den. Jag öppnar den gång på gång, läser lite här och där, bläddrar bland sidorna och försöker stanna kvar i den skotska byn Salt en liten stund till.

Fast det jag skrev tidigare stämmer fortfarande. Jag är mätt på kvalitet. Jag behöver något snabbt, kul och lättglömt.

Kommentarer
Postat av: Klara

Det är precis det jag älskar med Fyrväktaren - mixen av lättillgänglighet men samtidigt genial kvalitet! Måste läsa om den snart igen!

Postat av: Pi

Ja, den var verkligen bra. Jag ska ta och läsa in mig lite mer på Winterson när jag är mogen för lite kvalitet igen. Just nu vill jag ha serier, chicklitt och seriemördarem tror jag.

2008-02-18 @ 13:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback