Jag läser Jelinek

Jag gör ett försök till. Pianolärarinnan fanns inne på biblioteket. Men du milde vad den trilskas. Jag läser och läser och läser, men kommer ingenstans. Det är som om hennes språk inte har någon direktkontakt med min hjärna. Jag förstår inte meningarna. Enda möjligheten är att uttala varje ord i huvudet, annars fattar jag inte vad de betyder.

Det är säkert inget större fel på översättningen. Det är däremot fortfarande fel på sättningen. Kanske är det medvetet - men raderna är nästan lika täta som texten. Jag är helt utmattad efter bara några sidor. Jag tror att jag har kommit till sidan 38 och då har jag hållit på i flera dagar. Nåja, kortare stunder bara - men ändå.

Jag läser den på spårvagnen på väg hem från jobbet. Lite försiktigt så där. Jag är lite oroad för att de ska dyka upp väldigt explicita sexscener när som helst och det tycker jag är lite jobbigt när någon mycket väl kan stå och läsa över axeln på mig. (Jag gör sådant!) Men inget sådant har visat sig på sidorna ännu. Bara ett väldigt långt stycke om hur hon trängs och medvetet gör illa människor på de fullsatta spårvagnarna. Något jag i viss mån kan sympatisera med. Jag gilllar inte fullsatta spårvagnar. Har folk inget annat att göra än att hålla på och åka spårvagn hela tiden? Patrask!

Idag jobbar jag min sista dag för året så med lite tur kanske jag kan få upp läshastigheten lite när jag är ledig. Annars kommer jag att hålla på med den här boken fram till mars och det ligger inte med bland mina förhoppingar inför ett gott nytt år.

Kommentarer
Postat av: Boktoka

Men Jelinek är inte lätt. Det var en himla pärs vill jag minnas. Och inte vet jag om det var värt det heller. Väldigt obehaglig bok. Ingen mer Jelinek blir det för mig i alla fall.

Postat av: Pi

Helt ärligt tror jag att detta är mitt tredje försök med Jelinek. Garanterat det sista...

2008-12-19 @ 19:45:42
Postat av: Lyran

Jag har Jelinek kvar på min lista, men i princip allt annat ges företräde :-) God Jul!

2008-12-21 @ 01:33:58
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback