En afrikansk bok till

Nu är författaren visserligen sydafrikan, vilket inte känns riktigt afrikanskt, men det får gå ändå. Jag har ändå nästan gett upp hoppet om att fixa mitt litterära nyårslöfte. 5 tidigare icke lästa nobelpristagare, 5 nordiska författare som inte skriver deckare och 10 böcker som inte skrivits av engelska eller amerikanska förattare. Jag vet inte riktigt hur jag ligger till, men det är inte så lysande tror jag. Det enda löfte jag lyckats hålla är att inte behöva betala några böter på försenade biblioteksböcker. Alltid något!

Sommarsquash tokolosh - Rachel Zadok

Den här boken var inte riktigt så lättillgänglig som jag hade väntat mig. Kanske är det bara min egen trötthet som spökar, men jag hade inte helt lätt att hålla mig kvar i berättelsen. Den första delen av boken fungerar hur bra som helst. Jag tyckte verkligen om att läsa om Faith och hennes mamma som sjunker ned i en allt djupare psykos. Att Faith tror på sin mammas onda och farliga älvor känns helt rimligt. Den delen hade gärna fått vara längre.

Problemet kommer i bokens andra del, när Faiths mamma avlidit på det mentalsjukhus där hon bott sedan de skilts åt. Då får jag svårt att förstå vad som är verklighet och vad som är fantasier. Eller är Faith själv psykotisk som vuxen? Jag blir aldrig riktigt säker. Och den sympati jag känt för Faith som barn börjar långsamt försvinna allt mer. Mest för att jag inte förstår henne.

Fast den tar sig på slutet. Faktiskt. När trådarna knyts samman och mycket får sin förklaring visar sig historien vara kanske ännu mer tragisk än jag först trodde. Tror jag. Som sagt, min hjärna är inte på topp just nu. Egentligen borde jag väl läsa Allers-romaner eller något sådant. Finns de förresten fortfarande?

Nu är det dags att ägna sig åt min nya favoritsysselsättning: att sova. Natt-natt.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jo då, Allersromaner finns fortfarande! Köp en Allers och kolla...

Postat av: Pi

Vill jag verkligen det?

2008-12-10 @ 11:55:00
Postat av: Ylva

Nej, det vill du nog inte...

2008-12-11 @ 18:52:10
URL: http://laserofunderar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback