Avslutar året med en fransyska

Jag orkade bara inte med mitt ungerska lån. Den är säkert intressant, men det finns inte en chans att jag ska hinna bli klar med den före nyår. Istället fick det bli en liten nätt fransk bok.

Drömmar för  dårar - Faïsa Guène

Jag tyckte om Kiffe kiffe imorgon och jag tycker om den här boken också. Trots att handlingen är förlagd till Paris allra fattigaste förorter där i stort sett ingen har franska som sitt huvudspråk och ytterst få har några framtidsförhoppningar så är det lätt och fluffigt som en sufflé. Kul språk och värme - mer behövs inte för att få mig på gott humör.

Nu klappar jag mig själv lite belåtet på axeln eftersom jag faktiskt har klarat av mitt nyårslöfte. Även om marginalen verkligen inte blev stor. Jag är fortfarande inte säker på om det var någon riktigt bra idé att utmana mig själv på det här sättet. Tvång gör läsningen tråkigare. Men samtidigt fick jag faktiskt en hel del riktigt bra läsupplevelser som jag garanterat hade missat annars. Så kanske slutar försöket i alla fall på plus.

Bäst av mina 5 nordiska - Ut och stjäla hästar av Per Pettersson.

Bäst av mina 5 nobelpristagare - Blindheten av José Saramago

Bäst av mina 10 ickeengelska - Underkastelsens sötma av Amelie Nothomb

2009 ska jag bara ägna mig åt nöjesläsning. Inga löften för den här bokmalen!

Kommentarer
Postat av: Arina

Då går inte världen under i år heller!

Postat av: Jenny B

Jag har varit intresserad av Kiffe Kiffe imorgon, så den vill jag nog läsa!



Kul att du gillar Ut och stjäla hästar, för jag har precis börjat i den. Hoppas att jag gillar den lika mycket som alla andra!

2008-12-30 @ 20:37:15
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Pi

Arina - Visst är det tur?!



Jenny - Ja det tycker jag att du ska göra. Jag tror att det är svårt att inte gilla de här böckerna.

2009-01-03 @ 00:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback