Fem ungdomsböcker för tjejer

För första gången känns bokfemman nästan hopplöst svår. Det var länge sedan jag var tonåring och eftersom jag inte har några barn så är jag ganska borta på den här fronten. Dessutom gick jag själv i stort sett direkt från hästböcker till Steinbeck utan att passera gå. Jo, jag läste förstås Puss, Kram och Love, Love, Love ? men de lämnade faktiskt inga bestående minnen.

Fast om jag inte hade vetat att det skulle komma en kill-kategori senare, så hade det varit lättare. Där har jag fler böcker att rekommendera. Egentligen passar de lika bra för tjejer, men det känns som om jag måste spara dem. För killar kan ju inte läsa böcker med tjejer som huvudpersoner? Av någon anledning. Nåja, här kommer, till slut, fem hopskrapade böcker.

Tovan - MarieLouise Wallin
En annorlunda hästbok som handlar lika mycket om kärlek som om hästar. Den här boken kom ut i mitten av 70-talet och sägs vara den första som behandlar lesbisk kärlek i tonårslitteraturen. Så värst mycket kärlek är det inte, utan mer spänning och funderingar. Jag läste den som i tidiga tonåren och mindes den väldigt länge.

Glappet - Christina Herrström
Den här boken är jag helt säker på att jag hade gillat som tonåring. Pinsam och konstig - men jag hade slukat den totalt. Jag och min bästa kompis hade också en period när vi tyckte att äldre män var spännande. En tid när vi strödde kommentarer som "män blir inte sexiga förrän efter 30" omkring oss. Vilket måste ha låtit ganska roande (och kanske lite oroande) med tanke på att vi antagligen inte hade fyllt fjorton. Denna period följdes senare av en tid när vi lika bestämt hävdade att det hände något med killar så fort de fyllt tjugo - för då blev de omedelbart jävligt tråkiga. Efter ytterligare någon tid började vi faktiskt skaffa riktiga pojkvänner och slutade uttala oss lika tvärsäkert. Puberteten är en konstig tid.

Syskonkärlek - Katarina von Bredow
Den mest förbjudna kärleken av alla. Den mellan syskon. Den här boken läste jag som vuxen, men jag tror att jag skulle tyckt att den var spännande. Själv var jag mest skräckslaget fascinerad av hennes kärlekshistoria och giftermål med den där läskigt gamle journalisten. Hur kunde hon? Idag är jag kanske inte lika snabb att döma. Men jo. Jag hade nog ringt efter hjälp om min 15-åring ville flytta ihop med en medelålders man.

Vi kallar honom Anna
- Peter Pohl
Tjejer gillar sorgliga böcker. Åtminstone gjorde vi det när jag var tonåring. Och den här boken är sorglig så att det räcker. Jag trodde länge att jag hade läst Peter Pohls böcker som tonåring, men när jag slår upp utgivningsår så märker jag att jag har läst dem betydligt senare. Jag hade en period när jag ville bli författare och då läste jag massor av ungdomsböcker för att bekanta mig med en genre som jag tyckte att jag hade missat. Peter Pohl var en av de författare jag faktiskt uppskattade.

Sandor slash Ida - Sara Kadefors
Den här boken måste jag ju förstås ha med. För några år sedan var jag ute och badade med en kompis och hennes tonårsbarn. En av tjejerna var fullständigt uppslukad av den här boken. Hennes syster som redan hade läst den, var eld och lågor. "Den måste du läsa. Den är såååå bra" sa de. Jag håller kanske inte riktigt med. Men jag är vuxen. Jag skulle säkert ha gillat den lika mycket om jag varit tonåring. Och hur ska jag kunna annat än att älska en bok som får mina favorittonåringar att hoppa jämfota av entusiasm och komma med lästips till mig?

Kommentarer
Postat av: Lise

Haaha. Gillade din beskrivning av tonårstiden.. Och den där "Män blir inte sexiga förrän efter 30" har jag aldrig hört förut, men tack för upplysningen, tänk vad glad min karl ska bli då han i höst blir 32 och har stora ågren för det. ;D

Postat av: Pi

Ja, för Guds skull. Tala om det för honom! Alla kan behöva lite uppmuntran. Däremot kanske du ska låta bli att nämna att vi var 13 och knappt hade hunnit få finnar när vi tyckte det... Det kanske han inte tycker är lika roligt. :)

2007-09-28 @ 14:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback