Litterär middag

Nu har Malin nästan överträffat sig själv. Vilket roligt bokfemme-tema. Den här veckan ska vi bjuda in fem figurer från litteraturen till en middagsbjudning. Det här ska bli roligt.

Här kommer de fem middagsgäster som är välkomna till mitt bord.

Marvin - Världens dystraste robot. Superintelligens och supercynism i en och samma metallkropp. Hur skulle det kunna bli tråkigt? För mig i alla fall. Marvin skulle naturligtvis ha lika fruktansvärt tråkigt som vanligt. Men eftersom Marvin alltid har ohyggligt tråkigt så tycker inte jag att det är mitt problem som värdinna.

Hannibal Lector - Världens intelligentaste seriemördare. Intellektuell som få. Borde kunna underhålla och fascinera vilket middagsbord som helst. Han skulle säkert kunna komma med intressanta recept och matlagningstips också. Men jag skulle vara noga med att inte släppa ut honom i köket.

Lestat - Ingen riktigt middagsbjudning är väl komplett utan en tjusig vampyr. Billigt blir det också. Han kommer ju inte att äta något. Diskussionerna mellan honom och Dr Lector borde bli något att spara till eftervärlden. Så en bandspelare under bordet är en självklarhet.

Lincoln Rhyme - helkroppsförlamad brottsplatsutredare med sådana spännande specialintressen som New Yorks historia, jordsammansättning och insekter. Att han dessutom gillar whiskey gör att jag tror att vi kommer att trivas alldeles utmärkt tillsammans. Normalt brukar han ha med sig sin homosexuelle assistent Tom. Jag gillar Tom, men han kan behöva en ledig kväll. Så Marvin får mata Lincoln så kan Tom ge sig ut på äventyr i natten.

Sist men inte minst:

Lucifer - från Glen Duncans bok. Vem vill inte höra ett annat perspektiv på det hela? Och i det här sällskapet så tror jag att han skulle göra sig alldeles utmärkt. Dessutom, alla vet att det är djävulen som har alla de justa sångerna, så Lucifer får bli kvällens dj.

Så där. Det borde bli en spännande middag. Ganska skrämmande förstås, men säkert oförglömlig. Om man bara överlever kvällen.

Det här var roligt. Jag skulle kunna ordna en middagsbjudning i veckan om jag fick sätta ihop dem så här. För visst finns det massor av andra figurer jag också skulle vilja träffa. Men just i dag är det tydligen spänning i tillvaron som saknas mig. Alltså; en mordisk, cynisk, dyster och övernaturlig blandning av människor.

Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Ojoj, och undvika att gästerna äter upp varandra! Vad skulle du servera? Brevbäraren...?;)

Postat av: Camilla

Jag kommer gärna på din middag om Hannibal Lector och Lestat är gäster! Jag funderade ett slag på att bjuda Patrick Bateman från American Psycho till min middag, men kanske är jag mer fascinerad av honom i bokform än att träffa honom IRL... Han skulle passa bra i Lectors och Lestats sällskap, dock.

Funderar ibland på om jag är riktigt frisk, eftersom jag fascineras av seriemördare och psykopater... tur ändå att jag inte tycks vara ensam ;)

2007-11-06 @ 12:14:30
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Pi

Om det inte hade varit så äckligt så hade väl blodpudding varit det självklara valet. :)

Jag funderade också på Bateman faktiskt. Men hur spännande han än är att läsa om, så tror jag inte att han är en lysande konversatör vid ett middagsbord. Och jag skulle vara betydligt mer rädd för honom än för de andra. Trots Lectors dåliga rykte.

2007-11-06 @ 13:27:17
Postat av: AnnCharlott

Wow, vilken samling! Hannibal Lector och Lestat funderade jag också på att ta med, men så fegade jag ur :)

2007-11-07 @ 13:02:22
URL: http://bokstavligt.blogspot.com
Postat av: Pi

Själv är jag väldigt modig. I min fantasi.
I verkligheten skulle jag förstås kissa på mig av rädsla om jag träffade en överintelligent seriemördare, djävulen eller en vampyr.

2007-11-07 @ 14:51:03
Postat av: PGW

Åååh Marvin! Jag glömde ju Marvin i min lista, han är ju så deprimerande att han är rolig!

2007-11-07 @ 20:06:57
URL: http://palegreenwoman.blogspot.com/
Postat av: Pi

Marvin är min idol. För alltid och evigt.

2007-11-08 @ 11:52:03
Postat av: Amoroso

Haha, åh herregud. Lector på middagsbjudnig. Varför inte bjuda på lever? :-) Usch. Tack Pi, för dina kommentarer, särskilt till inlägget om tavlan! Tack, tack, tack! Ska kolla upp mer om Ivar!

2007-11-11 @ 07:43:55
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback