Fem Fantasy-favoriter

Måndag och alltså bokfemmedags. Det här borde ju vara lätt. Jag har läst en hel del fantasy. Men det är inte lätt ändå. För även om jag läser det,  så tycker jag sällan att det är speciellt bra. Och eftersom jag är något av en purist när det gäller genrer så vill jag inte gärna blanda in science fiction i den här bokfemman.

Jag måste ju ha kvar mina SF-favoriter ifall det kommer en sådan bokfemma någon gång i framtiden.

Så, här kommer ett gäng böcker där magi är en del av vardagen. Utan någon inbördes ordning, tror jag.

Sagan om ringen - J.J.R. Tolkien
Så klart. Det här är ju grunden för den moderna fantasyn. Alla har läst sin Tolkien och många skriver egentligen bara sin egen variant av samma saga. Jag gillar visserligen filmerna, men jag har svårt att förlåta att de har strukit Tom Bombadill.

Sagan om Belgarion - Dave Eddings
Charmig men något barnslig fantasy i totalt tio delar. Den här serien är faktiskt ganska rolig. Det är böcker jag gärna sätter i händerna på unga killar. Historien är klassisk. En pojke är född för ett speciellt uppdrag. Garions uppdrag är att rädda världen och döda en gud. Jobbigt värre för en tonårsgrabb. Här finns ett helt gäng roliga trollkarlar och andra bifigurer.

Tidens hjul - Robert Jordan
Otroligt långt, men nu blir det banne mig inte längre. För nu har Robert Jordan dött. Frågan är bara om han verkligen han slutföra sin hmm... vad kallar man det när det är en serie på över 20 böcker? Den här serien är det en hel del festliga nördar som läser. Det finns skojiga sidor på nätet som diskuterar de olika figurerna, släktförhållanden och annat mysko. Jag hör inte dit, men jag har läst dem.

Neverwhere - Neil Gaiman
Och se - det finns icke traditionell fantasy. Den här boken utspelar sig i London. Eller rättare sagt under Londons gator. Det här är faktiskt en bok jag kan tänka mig att rekommendera. På riktigt.

Eragon - Christopher Paolino
Den här boken är faktiskt ganska dålig. Bok två i serien är bättre. Fast det är fortfarande en gradskillnad. Men böckerna har charm. Killen var bara femton år när han började skriva på den här serien. Och det märks. Men vad som också märks är hur roligt han har när han skriver. Och det förlåter mycket.

Så, där var mina fem fantasy-böcker. Nu ska jag lägga mig i ett bad och försöka tina upp. Göteborg är sitt allra ocharmigaste jag just nu. Kallt och blåsigt!

Kommentarer
Postat av: Johan

Död eller inte, han lär ha kommit en bit in på det sista manuset och det är så gott som säkert att någon annan ? hans hustru, gissar jag ? kommer att avsluta det.

//JJ

Postat av: Pi

Jo jag har också hört att den är nästan färdig. Och jag hoppas verkligen det. Det skulle störa mig enormt ifall jag hade läst alla de där böckerna utan att någonsin få reda på hur det slutar.

2007-11-28 @ 08:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback