En liten besvikelse

Den här boken hade jag verkligen hoppats på. Men tyvärr så levde den inte alls upp till mina förväntningar. Det är väl bara att acceptera, vissa författare har bara en enda magisk bok inom sig.

Magistern - Frank McCourt

Ängeln på sjunde trappsteget var en ljuvlig bok. Jag hade inga förhoppningar om att den här boken skulle nå upp till samma nivåer, men jag blev ändå besviken.

Magistern handlar om Franks liv som lärare, hur han handskas med sin egen osäkerhet och elevernas ointresse. Här och där glimtar boken i och för sig till. Det finns tillfällen då han verkligen lyckas fånga sina elever och få dem engagerade - men även då är han osäker. Hur ska de andra lärarna reagera om de kommer in i hans klassrum och får se att hans elever skapar musik till matrecept?

Om jag hade varit lärare, eller ens det minsta intresserad av att bli det så hade jag kanske tyckt att den här boken var mer läsvärd. Nu blir jag mest lite ledsen över att läsa hur han går genom livet med en ständig känsla av att inte riktigt duga. Jag vet inte vad jag hade hoppats på? Kanske någon slags hjältehistoria om en lärare som lyckas få sina slumskoleelever att uträtta stordåd inom litteraturen. I så fall tog jag helt fel bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback