Dödlig bokfemma

Åhh, vilka svåra bokfemmor hon hittar på, den där Malin.

Nu var temat vilka fem böcker man skulle vilja var det sista man läste innan man dog. Tjoho... det var ju inte lätt. Men vem har sagt att livet skall vara enkelt? Så det är väl bara att försöka, då.

Hundra år av ensamhet - Gabriel Garcia Marquez
Med risk för att vara tjatig. Jag har med den här boken på nästan alla mina listor. Men den måste vara med. Om jag får läsa den allra sista meningen i boken precis innan jag dör, så kommer jag att dö lycklig och känna att mer storslaget kan det inte bli. Den är som gjord att dö till...

Det finns ett hål i verkligheten - Marie Hermansson
Lite mystiska noveller. Mitt emellan saga och verklighet. Kanske är det just det där hålet man smiter ut genom när an dör? Där finns i vilket fall som helst en novell om vad som händer när man fyller 12 år (tror jag) och den skulle jag vilja läsa om en gång till innan jag dör.

Håll käften och var söt - Vita Andersen
Otäcka noveller och då menar jag inte att de handlar om spöken, vampyrer eller annat oknytt. De här är otäcka på riktigt. Det kan vara bra att läsa så att jag inte glömmer bort hur jobbigt och svårt det kan vara att leva. Ifall jag skulle drabbas av lite oro eller så.

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams
Lite skratt innan döden kan ju aldrig vara fel. Jag skulle gärna vilja tillbringa lite tid med min litterära alterego; roboten Marvin, innan jag försvinner från planeten.

Nalle Puh - A.A. Milne
Lite nostalgi slutligen. Ior har varit min favorit sedan jag lärde mig läsa. Honom måste jag ju få med mig. Så att jag kan behålla min fasta tro på att det alltid kan bli värre och troligen kommer att bli det. Nej, jag är ingen överdrivet positiv människa - men jag ska prova det alternativet i nästa liv.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jaa, Nalle Puh är ju verkligen en feel-good-bok som man borde ha med!
Det finns ett hål i verkligheten läste jag sista året i gymnasiet (-91! Oj, vad gammal jag är!) och tyckte SÅ mycket om, minns jag! Blev helt förtrollad.

Postat av: Åsa

Mina vänner börjar bli trötta på mig och mitt tjat om "Liftaren". Men jag tycker att alla borde läsa den innan de dör! Och Marvin, ja, underbara Marvin!

2007-06-28 @ 21:32:09
URL: http://myrkott.blogspot.com
Postat av: Pi

Anna - Har du läst om den? Jag läste den för något år sedan och gillade den till och med mer än när jag läste den första gången.
Åsa - Du har rätt och dina vänner har fel! Skaffa nya! Det är väl klart att alla borde läsa Liftaren.

2007-06-28 @ 21:43:54
Postat av: *Malin*

Hihihi... Det _ska_ ju vara lite svårt ibland! :-) Hundra år har jag varit på väg att läsa flera ggr, men ska ta nya tag
sommar med den. DEn måste man nog läsa i lugn o ro, när man verkligen bara kan läsa.

2007-06-29 @ 08:53:30
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: AnnCharlott

Har också med Nalle Puh på min lista och Hundra år var på vippen att hamna där. Novellsamlingen av Marie Hermansson blir jag riktigt nyfiken på.

2007-06-29 @ 13:26:13
URL: http://bokstavligt.blogspot.com/
Postat av: Pi

Hej Malin! Det är faktiskt aldrig riktig lätt. Det finns ju alltid så många böcker att välja mellan.
AnnCharlott - Hoppas att du läser Det finns ett hål.. Det var ett tag sedan jag läste den. Men just den där novellen om födelsedagen fastnade ordentligt i minnet.

2007-06-29 @ 21:34:03
Postat av: Anna

Hej Pi! Vilken bra idé att läsa om "Det finns ett hål i verkligheten"! Det ska jag göra nån gång, men nu kommer ju snart sista HP, så jag är lite uppbokad...
:-)

2007-07-08 @ 22:05:38
URL: http://www.bokhyllan.wordpress.com
Postat av: Pi

HP ja. Den är ett problem för mig. HUR ska jag undvika att få reda på vem som dör? Jag är tokkörd!

2007-07-12 @ 10:58:52
Postat av: Tina

Life? Don't talk to me about life!... säger jag bara! I löööv it!

2007-07-27 @ 16:56:46
URL: http://www.tinaslaslust.blogspot.com/
Postat av: Pi

Marvin rular!

2007-07-27 @ 21:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback