5 män

Det är väl lika bra att gå direkt på nästa kategori. Den här känns lättare, vilket får min feministiska själ att vrida sig olustigt. Varför är nästan alla mina favoritböcker skrivna av män? Nå, det får bli en fråga för en annan dag. Här kommer männen i mitt läsarliv...

Gabriel Garcia Marquez - Jag kan inte bortse från Hundra år av ensamhet. För mig kommer det alltid att vara den ultimata boken. Helt ärligt, så är jag inte alls lika förtjust i hans övriga romaner och noveller. Men det kan bero på mina förväntningar. Ingenting blir någonsin lika bra.

John Steinbeck - Min favoritförfattare tills jag upptäckte Marquez. Min guide in i vuxenlitteraturen när jag var 13-14 år. Och vilken guide han var! Det var många dagar jag tillbringade i hans sällskap istället för att gå till skolan.

Stephen King - Jag fick Varsel av min pojkvän när jag var 16 år. Den skrämde mig som ingen bok gjort innan. Sedan den dagen var jag fast. Nu blev det helt plötsligt intressant att läsa böcker på originalspråket. Bara för att de skulle räcka lite längre. Favoriterna är It och The stand som jag har läst hur många gånger som helst. Andra, som Tommyknockers, har jag bara läst en enda gång. Jag misstänker att hans storhetstid är länge sedan förbi, för min del. Men jag läser allt ändå. Av princip. För även om jag inte längre tycker att hans historier är så intressanta, så finns det få författare som är så behagliga att läsa. Det finns inget motstånd alls i språket. Ibland är det skönt. Som att äta mums-mums ungefär.

Jerzy Kosinski - Jag har svårt att motivera vad det är med de här våldskildringarna som lockar mig. Men jag har läst allt jag har kunnat hitta av honom. Den målade fågeln är absolut den otäckaste barndomskildring jag någonsin läst. Det här är en författare som jag mycket sällan rekommenderar till någon. Jag kan bara tänka mig vilka konstiga blickar jag skulle få av mina arbetskamrater om visste att detta är en författare som jag läser frivilligt. Jag är garanterat ensam om att ha läst honom på mitt jobb!

Robertson Davies - En favorit som jag faktiskt inte har läst allt av. Eftersom han är död och uppenbarligen inte kommer att skriva några fler böcker så har jag medvetet sparat några för att de inte ska ta slut. Nu var det många år sedan jag läste honom, så det är kanske dags igen. Fast först ska jag kanske läsa om Deptfordtrilogin?

Kommentarer
Postat av: Jonathan van Whalen

Kosinski ar bast!!!

2007-10-22 @ 23:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback