5 kvinnor

Oj, jag har ju glömt Malins bok-femma. Jag har inte läst så mycket de senaste veckorna heller. Mest för att mitt bibliotek har bestämt sig för att stänga på helgerna. Ett riktigt oskick tycker jag. Men det var inte det jag skulle skriva om. Kvinnliga författare var det ju. Ok.

Tove Jansson - Muminböckerna var magiska för mig när jag var liten. Fortfarande blir jag lite varm i hjärtat när jag plockar fram Kometen kommer.

Astrid Lindgren - Självklart måste även hon få vara med. Även om jag inte hör till gruppen som är upprörd över att hon inte fått nobelpriset, så är hon en av mina hjältinnor. Få saker är härligare än att höra henne läsa på radio. Jag vet inte om det är rösten eller dialekten. Men hon lät så genuint god.

Minette Walters - Jag gillar hennes egensinniga deckare utan återkommande personer. Alla är verkligen inte bra, men de som är bra är i särklass.

Torey Hayden - Om jag bortser från några riktiga bottennapp så är jag väldigt förtjust i hennes böcker. Jag tror verkligen på hennes engagemang för barnen när jag läser böckerna. Alla barn hon beskriver blir levande individer när jag läser och helt plötsligt blir det spännande att se om ett hjärnskadat barn ska kunna lära sig att klara av toalettbesök.

Joyce Carol Oates - Hon är så ruskigt produktiv att det nästan är skrämmande. Alla böcker passar mig inte. Men jag är svag för hennes våldsamma skildringar av USA. Jag antar att hon faktiskt kommer att få Nobelpriset en vacker dag, även om hon är ojämn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback