Läskigast på länge

Den här boken köpte jag trots ett visst inre motstånd. Omslaget till den här pocketboken var verkligen ruskigt fult. Jo, sådant påverkar mig. Gräsligt omslag och dessutom Carina Rydberg som jag har väldigt blandade känslor inför. Men samtidigt hade recensionerna gjort mig nyfiken.

Den som vässar vargars tänder - Carina Rydberg

Det räckte med ett par sidor, sedan var jag helt fast. Det här var en bok jag inte kunde lägga ifrån mig. För en gång skull så var baksidestexterna sanna. Den här boken var verkligen så otäck som recensionerna antydde. Till och med värre. Här är våldet så explicit att till och med jag rynkar på näsan ibland och den stundande katastrofen är så uppenbar att jag bara måste läsa vidare för att se vad som kommer att hända. Trots att jag vet det.

Jannis är den figur som fascinerar mig mest. En så ofärdig människa är på något sätt mer skrämmande än den planerande och tänkande Sonya. Ibland träffar man den typen av människor, med personligheter som känns som deg. De jag har träffat har säkert inte vuxit upp med den typen av kränkningar och och övergrepp som tvillingparet i boken - men ändå känner man att något är fel.

Boken fungerar ända fram till slutet, men där händer något som gör att jag tappar tempot. När den slutliga explosionen av våld kommer, så känner jag mig märkligt distanserad. Kanske blir det för äckligt? Kanske tar hon i för mycket? Något är det i varje fall som gör mig konfunderad. Men otäckt är det och skickligt skrivet.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Har tittat på den boken men varit tveksam, nu ska jag läsa den!

Postat av: Pi

Då ska jag håla koll på din blogg och se vad du tycker om den. Det ska bli spännande att läsa.

2007-07-27 @ 21:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback