Jag snyltar boktips

Misstänkt många böcker som jag verkligen gillar dyker upp i Ylvas tips-lista. Så när jag fick se den här boken i bibliotekshyllan så slog jag till direkt.

Never let me go - Kazuo Ishiguro

När jag googlade för att hitta stavningen av författarnamnet så stötte jag på en riktigt underlig recension. Det var en recensent från P1 Kulturnytt som verkligen inte gillade den. Hon tyckte att det var under hans värdighet att använda sin förmåga till att berätta den här historien.

Hur skulle en historia kunna vara under någons värdighet? Jag förstår verkligen inte vad hon menar. Så länge en författare har ett ärligt uppsåt så kan väl en historia inte vara ovärdig. Visst kan man misslyckas på det mest monumentala vis - men ovärdigt?

Om Ishiguro hade skrivit en spekulativ porrig våldsam deckare för att tillfredsställa marknadens behov av en ny Thomas Harris, så hade jag förstått vad hon menade.

Om jag förstod det hela rätt så bottnade hennes ilska i att intrigen inte håller. "Boken skall utspela sig i samtiden, men samtidigt är samhället oerhört förändrat utan att det förklaras hur det har gått till. Varför undrar jag, varför har han skrivit den här boken?"

Själv undrar jag varför hon behöver en förklaring? Det behövde inte jag. Jag hade inga som helst problem med att acceptera att i just den här boken hade samhället utvecklats på det här viset. Kanske kände hon sig lurad? Själv hade jag inga förväntningar och kunde istället njuta av att sakta låta historien rullas upp inför mina ögon.

Så mycket faktiskt att boken fick en plats på årsbästa-listan. Inte illa!

Kommentarer
Postat av: Erika

Den hamnar nog på min också. Läste den i augusti och tyckte den var riktigt bra, framför allt var det något med stämningen. Har märkt att jag också brukar tänka tillbaka på boken en del.

Postat av: Spectatia

En av de bästa böckerna jag läste förra året! Men visst är det fascinerande hur olika man kan uppleva en bok...?

2007-12-19 @ 08:24:07
URL: http://spectatia.blogspot.com/
Postat av: E

Tycker också att den är helt fantastisk!

2007-12-19 @ 10:23:34
Postat av: Pi

Då är vi överens. Vi har rätt P1-recensenten har fel!

Det står ju minst 4-1 till oss.

2007-12-19 @ 13:06:02
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag vill fylla i med 5-1. Boken är bra, men läser man något i en genre man inte gillar lär man göra tummen ner. Och det var väl det recensenten gjorde!

2007-12-19 @ 20:07:16
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Jenny B

Å, den boken är ju jättebra! Tänkvärd och finstämd. Det enda jag tyckte var svårbegripligt var hur stillsamma tonårsbarnen var, och hur de accepterade sitt öde utan att rebellera. Men man kan ju mycket väl acceptera förutsättningarna för berättelsen.

2007-12-19 @ 22:12:07
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Pi

Johanna - jag tror att du har helt rätt. Hon väntade sig säkert något helt annat och blev besviken när det visade sig finnas ett SF-tema i boken.

Jenny - Jag tänkte faktiskt också på det. Men jag intalade mig att de hade blivit fostrade för sin uppgift sedan de föddes. Hur det nu skulle gått till?

2007-12-20 @ 09:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback