Årets bästa bok-femma

Jaha, då var det dags för en årssammanfattning. Årets fem bästa böcker, alltså. En snabb genomgång visar att jag har läst alldeles för mycket strunt det här året. Men visst finns det några guldkorn.

En ros åt miss Emily  - William Faulkner
Sydstatsnoveller. Underliga människor med underliga känslor i berättelser som har stannat kvar i tankarna.

Gryningen kommer aldrig åter - Daniel Woodrell
Smutsig och nattsvart. I like.

Flyga drake - Khaled Hosseini
För en gång skull levde boken upp till lovorden jag hade hört innan. Att jag skulle gilla något rörande är lite otippat, men välkommet.

Onåd  - J. M. Coetzee
Svart, våldsamt och bra. Det räcker väl som sammanfattning.

Never let me go - Kazuo Ishiguro
Läste jag igår. Mer tyckande kommer lite senare.

Kort och koncist. Jag har ju redan skrivit om de här böckerna förut. Så att göra det igen känns inte så inspirerande.

Kommentarer
Postat av: Spectatia

Onåd var också en av mina favoriter förra året. :-)

Postat av: Pi

Har du läst något mer av honom? Jag har inte vågat mig på det. Jag är lite rädd att jag ska bli besviken.

2007-12-19 @ 13:07:30
Postat av: Spectatia

Ja, jag är inne på min tredje av honom just nu. Dessa två senaste ("Diary of a Bad Year" och "Elizabeth Costello") är också bra tycker jag, men på ett helt annat sätt. Inte alls samma drivande berättande, utan rent av kortare filosoferande texter på mycket olika och till dels märkliga teman som binds ihop av en sorts ramberättelse.

Fast jag kommer nog fortsätta läsa böcker av honom, och jag har en känsla av att han kan ha andra som påminner mer om "Onåd".

2007-12-20 @ 08:31:04
URL: http://spectatia.blogspot.com/
Postat av: Pi

Det kanske kan bli ett projekt för nästa år. Att läsa mer Coetzee alltså. Jag funderar på att hitta på något boklöfte inför nyåret.

2007-12-20 @ 09:14:29
Postat av: Amoroso

Nu har alla pratat så mycket om Never let me go, att jag äntligen måste se till att få tag på den -) Theresans har en utmaning om nobelpristagare, vore roligt om du också hakade på! Alltid trevligt när man är fler!

2008-01-02 @ 06:23:49
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Pi

Risken är förstås att du inte gillar den. Har man läst för många hyllningar så lever boken sällan upp till förväntningarna.
Så var det för mig med Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. Jag hade läst så mycket bra om den innan, så när jag väl läste den så blev jag besviken.

Har Theresan en utmaning? Det har jag itne sett. Då ska jag gå dit och kolla upp den.

2008-01-02 @ 08:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback