Fem som skriver på engelska

Det här var ju nästan omöjligt. Men jag är ett hängivet fan av Malins bokfemma, så det är ju bara att ge sig i kast med det. Här kommer alltså fem favoriter bland amerikanska och anglosaxiska författare. Åh, jag vet redan nu att jag kommer att komma på ännu bättre exempel imorgon...

John Steinbeck - Min introduktion till mer vuxna litteraturen. Jag tror att jag var 13 eller 14 när jag läste Steinbeck för första gången. Det måste ha varit någon av de allra mest lättillgängliga som Det stora kalaset eller En underbar torsdag. När jag sedan förstod att han faktiskt hade fått nobelpriset så blev jag väldigt imponerad mig själv. Sedan fortsatte jag att läsa och grät mig igenom Vredens druvor och Öster om Eden. Jag tror att jag har läst alla hans böcker.

Stephen King - Mannen skriver böcker oftare än jag går till tvättstugan. Tyvärr tycker jag inte att han har skrivit något riktigt bra på många år, men det spelar ingen roll. Jag tycker fortfarande om skräck och jag kommer alltid att gilla hans tidiga böcker. Varsel skrämde mig något alldeles otroligt när jag var 16 år. För första gången hade jag hittat någon som minsann inte bara antydde sina spöken och monster i kusliga stämningar. King fläskade på med hela kavalleriet och jag älskade varenda minut av det.

John Irving - Hotell New Hampshire slog ner som en bomb bland mig och mina bästa vänner i gymnasiet. Det här var det bästa vi någonsin hade läst. Roligt, perverst, vansinnigt, rörande och alldeles fantastiskt. vi gick omkring och citerade Irving i säkert ett år. "Sorg flyter" och "Fortsätt förbi de öppna fönstren" Jag misstänker att våra klasskamrater hatade oss!

Tom Wolfe - Bara för Rätta virket. För den som råkar ha missat den så handlar boken om rymdfärdernas barndom och de människor som var inblandade i de första amerikanska rymdfärderna. Här talar vi hjältar och hårda grabbar. För en gång skull gillar jag en bok som "bygger på en sann historia"  Och som jag gillar den!

Norman Mailer -- Jag minns att jag tyckte att De nakna och de döda är en fantastisk krigsroman. Jag minns också hur chockad jag var över att den var skriven redan 1948. Språket kändes som om det kunde varit skrivet samma år som jag läste den. Tyvärr tycker jag att Mailers produktion är väldigt blandad. Somligt är bra - annat är nära på outhädligt. Men idag fick han vara med.

Jag har redan ångest. Truman Capote? Borde inte han vara med? Och Joyce Carol Oates? Eller... Hjälp!!! Nej, det får vara bra så här. Det här var de första jag kom på- Så något bra har de i varje fall gjort. Jag antar att de förtjänar de här platserna, på något sätt.

Kommentarer
Postat av: Martina

Stephen King (the man, the myth, the legend...) har även jag på min bokfemma. Vad kan man säga? Karln är en grym författare =).

Postat av: Pi

Till och med när han är dålig, så är han bra. Eller åtminstone helt okey att läsa. En klassiker!

2007-08-14 @ 08:23:37
Postat av: Åsa

Hihi... jag fick med Oates. Men jag valde bort Steinbeck. Usch, jag skulle vilja ha en boktia den här gången. Åtminstone :)

2007-08-14 @ 18:41:12
URL: http://myrkott.blogspot.com
Postat av: Pi

Visst är det hopplöst? Jag ångrar mig redan... Det finns ju hela tiden någon som är ännu bättre och som kanske borde ha varit med i stället.
Men jag antar att det hade varit lika svårt med en bok-tia.

2007-08-15 @ 08:24:13
Postat av: Helena

Om du inte gillar Kings senare alster måste jag bara fråga: har du läst Bag of Bones? Den är relativt sen (1998) och är min absoluta favorit. Underbar bok! Jag gillade även Lisey's Story skarpt. Däremot tycker jag att han hade en rejäl svacka i början av 90-talet, men nu verkar han tack och lov vara back on track igen.
Bra lista btw! Jag skriver under på alla, särskilt King, John Steinbeck och John Irving.

2007-08-17 @ 12:45:59
URL: http://tgllt.blogspot.com
Postat av: Pi

Bag of Bones har jag läst, men däremot inte Liseys story. Mina storfavoriter är It och The stand. Jag föredrar när han målar med den breda penseln och har många huvudfigurer. Men det är kanske dags att läsa om några av böckerna igen. Du gillar Bag of Bones, Bokidioten gillar Insomnia - jag ska nog ta och läsa om dem. Det var länge sedan. Men Tommyknockers och Rose Madder tror jag får vänta många år till.

2007-08-17 @ 14:46:27
Postat av: *Malin*

Riktigt bra lista du satt ihop! Jag får lite lätt ångest när jag läser alla era listor för jag inser hur många författare som ju borde ha varit med på min egen lista, men som jag fick hoppa över. Fast det är väl bättre att det är så än tvärtom.

2007-08-18 @ 09:06:00
URL: http://www.worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Pi

Jag känner exakt likadant. Varje gång jag läser andras listor så börjar jag känna att "Neej, den glömde jag ju, den skulle ju varit med"
Jag vågar aldrig tänka för länge - då skulle jag bli helt handlingsförlamad.

2007-08-18 @ 11:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback