5 fack-böcker som berättar något om mig

Det här känns som en riktigt kul bok-femma från Malin.. Det här känns inte ens särskilt svårt. Fast jag har förstås inte börjat ännu. Jag får se vad jag tycker om några minuter.

According to Doyle (Poker wisdom of a champion) - Doyle Brunson
Jag spelar poker. Både på nätet och ute i verkligheten. Däremot är jag inte speciellt förtjust i att läsa pokerlitteratur. De flesta böcker rabblar statistik och odds - men den här boken är ett undantag. Den innehåller istället krönikor från hans liv som spelare. Somliga är roliga, andra är tragiska. Men framför allt är de underhållande. Det är minsann inte vanligt. Få pokerspelare kan skriva särskilt begåvat.

Snabbmatslandet - Eric Schlosser
Jag älskar reportageböcker. Att få fördjupa mig i ett ämne utan att behöva läsa knastertorr korrekt facklitteratur med fotnoter är en njutning. Den här boken är dessutom en av mina storfavoriter. Direkt efter att jag hade läst den predikade jag renlevnad och bojkott av livsmedelsindustrin för alla som orkade llyssna. Tyvärr orkade jag inte speciellt länge. Men, om ni bara ska läsa en fackbok i år - läs den här! Jag lovar att den är värd att läsa och prata om.

Öka din kreativitet - Julia Cameron
Jag gillar kreativitetsböcker. Eftersom jag har jobbat i så kallat kreativa yrken i mer än femton år, så behöver jag all hjälp jag kan få. Den här är inte speciellt bra egentligen. Men den har ett tolv-veckorsschema som man kan följa och sådant är jag en total sucker för. Jag har visserligen aldrig kommit längre än till kapitel åtta, men det gör inget. Boken har istället inspirerat mig och en av mina bästa vänner till att skapa egna kretivitetskurser åt oss själva. Jag vet inte hur bra de har varit - men de har i varje fall varit riktigt roliga.

Soppkokboken
Finns det egentligen något godare än en stor tallrik varm soppa en kall kväll? Jag är periodare på matlagning, men en soppa kan jag slänga ihop när som helst. Jag totalvägrar att äta soppa från påse eller burk. Hur svårt är det att koka en god soppa? Men några inspirerande recept är ju aldrig fel. För tillfället är mina favoriter kycklingsoppa med röd paprika och squashsoppa med pepparrot.

Managing strategic change - Tichy
Den här boken säger ingenting om vem jag är. Däremot säger den en del om vem jag har varit. När jag började på universitetet var jag extremt imponerad av mig själv och satt gärna och flashade mina tjocka engelska böcker i nationalekonomi på spårvagnen i hopp om att andra skulle bli lika imponerade. (Ja, jag rodnar lite nu. Men jag förlåter mig. Jag var ung!) Det fungerade inget vidare. Det tog dessutom inte så lång tid innan jag slutade. Med tanke på hur fantastiskt lätt det visade sig vara så kunde jag inte gärna fortsätta att beundra mig själv. Tyvärr var det så lätt och bekvämt att jag tillbringade tre och ett halvt år med att läsa en lång utbildning som jag faktiskt inte var det minsta intresserad av. Jag fortsatte bara för att studentlivet passade mig så fantastiskt bra. När jag väl kom ut och insåg att de jobb det var meningen att jag skulle söka tråkade ut mig fullständigt, så var det för sent. Jag hade så mycket studielån att det skulle vara omöjligt för mig att läsa en utbildning som verkligen intresserade mig. Så kan det gå...Men slutet gott, allting gott. Jag hittade riktigt roliga jobb ändå. Utbildning är inte allt.

Jaha, det var inte så svårt, faktiskt. Fast imorgon kommer jag säkert att komma på ännu bättre böcker. Som vanligt.

Kommentarer
Postat av: *Malin*

Precis, man ångrar sig rätt ofta i efterhand. Men, men det är kul så länge det varar. :-)
Snabbmatslandet lät intressant så den ska jag kolla upp.

Postat av: Marianne

Haha, känner igen det där med nationalekonomin.
Jag har också 60 oanvända poäng, fast ämnet är intressant. Lite...

2007-08-28 @ 09:58:13
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Det finns folk som säger att ingen kunskap är onödig. Men jag kan verkligen inte påstå att jag någonsin haft någon nytta av mina kunskaper i organisationsteori.
Ja, kolla in Snabbmatslandet, Malin. Jag lovar att den är bra!

2007-08-28 @ 19:07:29
Postat av: camilla

Hihi, jag älskar oxå reportageböcker av precis samma anledning som du och blev oxå renlevnadsmänniska och skulle aaaldrig äta på micki-d igen. Det höll heller inte så länge. Men visst är den angelägen att diskutera!
Kul att hitta nya bokmalar, den där bokfemman är bra på det sättet. Oxå!

2007-08-31 @ 08:49:39
URL: http://camillasboklada.blogg.se
Postat av: Pi

Hej Camilla!
Jaså du var lika uthållig som jag? Det är svårt att vara en bra människa... Man får försöka så gott man kan.

2007-08-31 @ 16:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback