Skräp om pirater

Omslaget borde ha varnat mig. Bilden av Johnny Depp som kapten Jack Sparrow borde fungerat som en signal om att detta inte var en bok som jag borde plocka med mig.

Sanna historier om pirater - Lucy Lehtbridge 

Detta var en av de böcker jag plockade på slump sist jag var på biblioteket. Den borde jag inte ha tagit med mig hem! Det här var en riktigt dålig bok!

Pirater och kapare är annars roligt att läsa om. Jag läste Muskotkrigen förra året och den var full av kapningar, slag och riktiga rövarhistorier. Den stora skillnaden var att författaren till den boken verkligen hade forskat. Det har uppenbarligen inte den här författaren gjort! Det här är bara en svamlig, osammanhängande samling historier som jag antagligen hade kunnat googla fram på några timmar.

Ibland blir boken direkt komisk. Vad sägs om följande mening?
"Han var känd som Svartskägg på grund av sitt mardrömslikt ondskefulla, långa, svarta skägg - ett skägg han dekorerade med tända ljus för att skrämma sina offer än värre"

Vad i hela fridens namn är ett ondskefullt skägg? Ett skägg med en helt egen personlighet... Det låter ju spännande. Hon kanske skulle ha skrivit en bok om det ondskefulla skägget istället? Den hade knappast kunnat bli sämre än den här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

motsatsen till ett onskefullt skägg har Jonas Leksell i Räkna med skägg...det är kanske det bästa som SVTbarn har producerat på väldigt länge.
där är skägget emellanåt både roligt o i vägen, men aldrig ont. aldrig.

Postat av: Pi

Räkna med skägg? Nu är jag uppenbarligen helt borta... Fast det var länge sedan jag såg barnprogram. Kanske dags att kolla igen. Om så bara för att få se det trevliga skägget.

2007-04-09 @ 00:06:36
Postat av: Klara

Orkar du dig igenom en dålig bok? Jag brukar oftast sluta ganska snart om jag inser att den är dålig. Om det dock finns något litet hopp om att "kanske blir den bättre" så fortsätter jag, men blir då ofta besviken... Men det är kul att läsa om böcker som folk inte gillar också!

2007-04-11 @ 17:24:09
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Pi

Hej Klara! Nej, numera gör jag inte det. Men den här var så lättläst att jag hann läsa ut den under tiden jag låg i badkaret.

2007-04-11 @ 22:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback