Auster för nybörjare

Ungefär så beskrivs den på framsidan. Som en bra introduktion för någon som inte läst Auster tidigare. Eller som det sägs "ännu inte upptäckt ett av samtidens största författarskap".

Dårskaper i Brooklyn - Paul Auster

Det är ganska sant. Det här är en bra nybörjarbok. Jag har läst ganska mycket av Paul Auster, men har en ganska kluven inställning till hans böcker. Ja, de är bra. Och jo, han är en fantastiskt skicklig författare och konstruktör av historier. Men de böcker som betraktas som hans bästa, passar inte mig.

Jag får andnöd och klaustrofobi av Auster när han är som mest smart. Jag ser att det är duktigt - men jag tycker inte om det. Om jag inte är på ett vädligt speciellt humör. Jag föredrar istället de här lätta böckerna där berättarglädjen känns på sidorna. Där historien inte är smart utan bara, rakt upp och ner, trevlig.

Den här boken om frånskilde Nathan, hans brorson Tom och den homosexuelle bokhandlaren Harry passade mig alldeles utmärkt som reselektyr. Tillräckligt rolig för att jag inte skule störas av tonåringar med mobiltelefoner - men inte så bra att jag missade hållplatsen. 

Fast jag längtar fortfarande efter något fullkomligt uppslukande. Jag hoppas att jag hittar det på biblioteket imorgon.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback