Hoppsan, jag har visst glömt bloggen

En sådan stackars försummad liten bokblogg. Man skulle ju kunna tro att jag hade slutat läsa. Men se, så är det inte. Jag är bara lat. Och lite utarbetad. Och så har jag mest läst skräp den sista tiden. Så synd.

Här är ett litet axplock av skräpet.

Intrång - David Morell
Enligt blurben tyckte Stephen King att detta var en spännande bok. Helt fel. Det var en jättefånig bok, men en hysteriskt löjlig intrig. Några "urbana utforskare" tar sig olovligen in i ett jättestort stängt hotell för att undersöka det. Skulle ju kunna vara läskigt... Gamla hotell är lite obehagliga. Och här finns det dessutom albinokatter och muterade råttor. Men resultatet blir bara ologiskt, dumt och irriterande. Riktigt irriterande.

Ensam i mörkret - Lisa Gardner
Den här har jag lyssnat på med stigande irritation. Prickskytten Bobby skjuter en man som riktar ett vapen mot sin hustru. Nästa dag blir han anklagad för mord av mannens far - en mäktig domare. Han blir anklagad för att vara i maskopi med mannens hustru och av någon anledning väljer hans poliskompisar att tro även på de mest klumpigt utlagda bevis som talar mot stackars Bobby. Fånerier! Dessutom väldigt tillkrånglade fånerier. Intrigen är lika snårig och otrolig som den ibland kan vara i Lehanes böcker. Men helt utan de kvaliteter som gör att man helhjärtat förlåter Lehane.

Den äldste - Christopher Paolini
Ung drakfantasy. Jomen! Fast jag vill inte skriva så elakt om den här boken. Den landade perfekt på mitt nattduksbord under en period när jag verkligen behövde fly från verkligheten. Snäll fantasy är för mig vad jag gissar att vampyrböcker eller omläsning av Lottaböckerna är för andra. Tryggt, mysigt och behagligt. Böcker att läsa innan man somnar för att sedan kunna drömma om en betydligt enklare värld som visserligen kanske är befolkad av magiska väsen, men som verkar vara helt renons på jurister, bouppteckningar, stressande deadlines och trilskande kunder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback