Hoppla Kerstin...

Nu ska vi se här. Den här boken har jag lånat på biblioteket, läst och lämnat tillbaka utan att skriva om den. Skandalöst. Eller också beror det på en överdosering av Minotaur-böcker. Till slut blir alla dessa engelska deckare till förvillelse lika och det blir allt svårare att komma ihåg vem som mördade vem i vilken bok.

Djävulen i spegeln - Lesley Horton

Nu ska vi se... En titt på Bokus hemsida gör att jag i alla fall kommer ihåg delar av handlingen. Tonårsflickan Shayla hittas våldtagen och mördad på en gammal druidplats på heden vid staden Bradford. När hon hittas har hon varit anmäld försvunnen länge, men tester visar att hon mördats nyligen.

Då ska vi se vad jag minns mer. Två poliser som tvingas arbeta tillsammans. En överkänslig pakistanier och en rasistisk men duktig utredare jobbar med utredningen. Motsättningar mellan olika grupper präglar det mesta i boken. Den mördade flickans muslimske pappa har lämnat landet och hennes kristna mamma har beslutat att barnen nu är kristna. Tonårsuppror alltså. Shayla har periodvis hängt ihop med ett gäng tuffa tjejer som skolkar från skolan och tillbringar sina dagar med att snatta och stjäla handväskor i shoppingcentrumet.

Sedan fanns det en fruktansvärt irriterande lärarassistent, en lärare som anklagats för sexuella trakasserier, någon form av häxdoktor/terapeut och diverse annat löst folk. Problemet är bara att jag inte för mitt liv kan komma ihåg vem som mördade tjejen. Jag har verkligen inte den blekaste aning. Det kan inte vara något vidare bra betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback