Lättlyssnad Liza

Jag blir allt mer övertygad om att jag skulle kunna lyssna på en inköpslista. Så länge Katarina Ewerlöf läser alltså. Det spelar ingen roll att Marklund inte precis är någon favoritförfattare - det fungerar ändå.

En plats i solen - Liza Marklund

Säga vad man vill, men det är fart och fläkt över Marklunds böcker i alla fall. Jag har nästan roligast åt beskrivningen av tidningsredaktionen och människorna där. Själva deckarhistorien känns mindre intressant. Här är den dessutom ganska snårig med en fånig saga insprängd i texten. Den ska antagligen ge lite bakgrundshistoria till några av figurerna, men den eventuella psykologiska trovärdigheten får förlorad på mig. Jag får ändå inget grepp om personerna och deras bevekelsegrunder. Jag tycker att de flesta verkar spritt språngande.

Men det kan bero på att jag har missat en bok. Den senaste jag läste var Nobels testamente så det kanske har hänt saker i mellanboken som jag borde vetat om. Fast jag vet inte om det hade hjälpt. Mitt behov av att faktiskt förstå Marklunds figurer är inte direkt stort. Ligger strax över mitt behov av en extra navel, ungefär.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

"Jag får ändå inget grepp om personerna och deras bevekelsegrunder. Jag tycker att de flesta verkar spritt språngande."



Haha! Jag tycker att din blogg är väldigt underhållande.

Postat av: Pi

Så trevligt!

2009-01-21 @ 12:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback