J

Ser man på. Malin är visst tillbaka i bokvärlden. Då hänger jag väl på. Den här sortens skriverier passar ju utmärkt när man själv inte orkar läsa så mycket. Dags för en tur till bokhyllan, alltså. För det där med J var lite för svårt att klara utan att stå framför min nysorterade (hoppar lite jämfota av stolthet här) bokhylla.

Författare - Tama Janovitz
Den här författaren hade jag till exempel aldrig kommit ihåg utan en bokhyllekoll. En bok av henne fanns i bokhyllan. Slavar i New York. Jag köpte tydligen boken på den tiden en pocket kostade 39.90 och Månpocket marknadsfördes med orden 90-talets kvalitetespockets. Där ser man. Kristina Lugn tyckte att den var häftig enligt blurben. Själv har jag ytterst vaga minnen av den. Men jag litar på att Kristina Lugn har rätt. Jag menar, hur ofta har Kristina Lugn fel, egentligen?
En snabb bläddring får mig att inse att hon förstås har rätt. Den här boken måste jag läsa om!

Bok - Järngräs
William Kennedy fick tydligen Pulitzerpriset för den här boken. Och sedan har den visst blivit filmad med Meryl Streep och Jack Nicholson i huvudrollerna. Den filmen har jag inte sett. Men jag vet att jag gillade boken. Nattsvart, om jag inte minns fel. Järngräs tror jag dock inte att jag tänker läsa om just nu. Lättare läsning är vad som krävs dessa dystra dagar.

Litterär figur -  Jack
Jag är sjukt kluven till Lundell. Periodvis har jag gillat honom, men ibland tråkar han ut mig något alldeles otroligt. Jag har aldrig riktigt kommit underfund med om problemet ligger hos mig eller hos Lundell. Jack läste jag nog innan jag borde ha gjort det. Jag vet att jag tyckte att alla verkade gamla och konstiga. Jack verkade knäppast av dem alla. Jag ska inte svära på saken, men den boken kan ha övertygat mig om att hästar var att föredra framför killar och fått mig att stanna i stallet ett år extra.

Det var det. Kom igen nu Malin. Fler bokstäver, tack. Det här var ju riktigt roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback