O

Jaha ja. Turen har alltså kommit fram till O. Det känns svårt. Väldigt svårt måste jag nog säga. Men inte omöjligt. Here goes.

Författare - George Orwell
Klassiker. Jag gillade verkligen Djurfarmen när jag läste den första gången. Att sätta djur i huvudrollerna var ett bergsäkert sätt att fånga och behålla min uppmärksamhet när jag var yngre. När jag tänker efter är det inte helt omöjligt att det fortfarande skulle fungera.

Bok - Odjuret
Jag gillade inte den här boken av Roslund & Hellström. Normalt är jag inte speciellt känslig - men beskrivningen av pedofilen i den här boken känns lite äcklig. Jag behöver inte få hans känslor och tankar beskrivna på det här sättet. När jag läste detta tyckte jag att det kändes lika spekulativt som sexscenerna hos Auel. Kanske är det för att det handlar om barn, men jag tyckte inte om att läsa det. Jag kände mig smutisig på ett sätt jag aldrig gör när jag läser om tortyr eller styckningar i andra böcker.

Figur - Oskar
Mitt dåliga samvete. Oskar från Extremely loud & incredibly close. Som ligger på mitt läsbord, men aldrig blir påbörjad. Jag är helt övertygad om att jag kommer att tycka om den när jag väl läser den. Men det tar emot något så alldeles förtvivlat. Och jag har inte den blekasta aning om varför. Kanske är det alla berömmande ord? Kanske något annat? Allt jag vet är att boken kommer att få ligga och mogna ytterligare några veckor innan jag öppnar den.

Sådärja, det var O. Nästa bokstav måste ju bli lättare.

Kommentarer
Postat av: La Bibliofille

Känner igen Ditt motstånd inför "Extremely Loud and Incredibly Close", det som avskräckte mig var tveklöst 9/11-kontexten som stod mig upp i halsen just då. Det är dock en mycket fin och bra bok, så ge inte upp den!

Postat av: Pi

Jag är helt säker på att du har rätt. Den är säkert precis så bra, jag ska bara ta mig över den där tröskeln och slå upp första sidan.

2008-09-03 @ 12:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback