Jag och nobelpristagarna

Det har ju gått sådär med mitt nyårslöfte att under året läsa 5 nobelpristagare som jag inte läst förut. Jag upptäckte förra månaden att jag bara hade läst två. Men nu håller jag på att ta igen det.

Under varje promenad har jag sällskap av poeten Ka från Pamuks bok Snö. Vi talar 18 CD-skivor här. 22 timmar turkisk snö. Jag är ganska övertygad om att jag inte hade tagit mig igenom den här boken om jag hade läst den. Men som ljudbok går det ganska bra.

På kvällarna somnar jag tillsammans med Oe. Tvärsomnar! Jag tror att M/T har förutsättningar att vara en bra bok. Men det är något mystiskt med den. Jag har somnat på samma sida 3 nätter i rad. Jag lägger mig utan att vara överdrivet trött, letar upp stället jag är på (vilket är ungefär på sidan 7 eller något lika ynkligt) läser tre eller fyra rader och somnar därefter som en stock. Det är inte ens så att jag hinner börja klippa med ögonen eller gäspa. Det är som att bli sövd. Om jag inte kommer förbi den där sidan så kommer det ta mig resten av mitt liv att läsa boken. Det är inte bra. Jag kommer att få grymma böter på biblioteket...

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Vilken Oe är det du läser?

Postat av: Pi

M/T och Berättelser om skogens under.

2008-09-24 @ 22:54:12
Postat av: Västmanländskan

Aha, den har jag inte läst. Gillade däremot "Mardrömmen" mycket. Om du orkar en Oe till ;)

2008-09-25 @ 11:38:08
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com
Postat av: La Bibliofille

Somnar man av Oe?!? Oj... Men om man vill läsa MT och redan är sömnig, hur gör man då..?

2008-09-25 @ 13:07:24
URL: http://labibliofille.blogspot.com
Postat av: Pi

Ja, det är precis det jag undrar också. Men jag ska prova att försöka sitta upp och läsa den. Problemet kan hänga ihop med det faktum att jag har svårt att komma i säng före halv ett. Jag behöver tydligen mer än 6 timmars sömn...

2008-09-25 @ 17:16:35
Postat av: gil

Jag somnar nästan alltid av ljudböcker om jag lägger för att lyssna.Det pinsamma är att jag vet inte vad det är jag missat.

2008-09-25 @ 21:39:41
Postat av: Lyran

Oe har jag inte testat. Men jag somnade ofelbart när jag lyssnade på "Snö"...

2008-09-25 @ 22:13:05
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Pi

Åh, jag kan aldrig lyssna på ljudbok stillasittande (knappt ens när jag kör bil). Jag lyssnar när jag promenerar, städar och lagar mat. Aldrig annars. Jag har nämligen samma problem som Gil - jag somnar.

2008-09-26 @ 11:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback