Mmmm elitism... my favourite

Det stormar lite i bokbloggarna. Det tycker jag är roligt. Nu har kommentarerna visserligen inte sjunkit till Resumé eller Dagens Media-nivå ännu - men de är på väg.

Själv har jag roligast åt de elitister som koketterar med sin okunskap om populärkultur.

Jag har kanske inte läst Le Clézio, men det är ingenting jag är mallig över. Däremot har jag hur många gånger som helst hört och läst människor som med illa dold stolthet meddelar att de minsann aldrig läst Läckberg och inte har en aning om vem Alex Schulmann är. Det är lite rart tycker jag. Jag hade inte heller så våldsamt många kompisar i skolan, men jag har kommit över det nu.

Och visst är det lite gulligt med storstilade sortier? Det finns massor av bokbloggar som jag inte får ut något av att läsa. Själv nöjer jag mig med att konstatera detta och sedan inte komma tillbaka. Så fel! Självklart borde jag tala om för folk att de är obildade och inte kan räknas till gruppen tänkande människor innan jag tackar för mig och stormar ut.
Det ska jag göra i fortsättningen.

Fast först ska jag ägna helgen åt ett litet läsrace. Jag har flera böcker som måste lämnas tillbaka till biblioteket nu. Bland annat Oe. Jag har fortfarande problem med boken. Jag somnar. Inte för att det är dåligt utan av sagotonen i berättandet. Så jag får helt enkelt palla upp mig i en fåtölj om jag ska lyckas läsa ut den. Annat jag tänkte bli klar med är Hey Dolly, Visst finns det gudar i Alabama och Före frosten. Vi får väl se hur det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback