23 av 104 nobelpristagare

Det är ju inte precis något resultat att gå omkring och vara mallig över. Men det kommer i alla fall att vara 24 innan året är slut. Men fem nya nobelpristagare var nog alldeles lagom för ett år. Jag blir lite motvalls så fort jag är tvingad att göra något, även om det är min egen idé. Jag har seriösa problem med auktoriteter, tydligen.

Det börjar bli dags att plocka ut nästa olästa nobelpristagare från bibliotekets hyllor. Men det är ingen som lockar mig riktigt. Jag funderar på att göra ett nytt försök med Jelinek. Men den här gången ska jag välja en bättre typograferad bok, så kanske det blir lite lättare. Sådant är viktigt för mig.

Jag upptäckte att det finns väldiga glapp i min tidiga nobelprisläsning.
Jag har läst Kipling - 1907
och Lagerlöf - 1909
Pearl Buck - 1938

Jag tror att jag kanske har läst Thomas Mann, men det vågar jag inte svära på. Minns man inte så har det inte hänt. Gäller det för fester så borde det väl gälla för böcker också.

Har jag missat något bra där? Borde jag läsa Anatole France? Eller Carl Spitteler? Grazia Deledda? Jag är helt vilse... Finns det någon pristagare före 50-talet som jag inte borde missa?

Kommentarer
Postat av: Lyran

Jag förstår precis, jag har också starka motvallstendenser. Sigrid Undsets "Kristin Lavrandotter" tyckte jag om när jag läste den.

Postat av: Pi

Tack! Undset kanske kan vara något. Jag fick med mig en Jelinek från biblioteket sist. Om jag kör fast med henne igen, ska jag absolut göra ett försök med Lavransdotter.

2008-10-23 @ 09:16:27
Postat av: Therese

Vad duktig du är! Jag kan inte stoltsera med särskilt många, men håller ju på med en Nobelpristagarutmaning. Den kommer fortsätta under nästa år! =)

2008-10-27 @ 10:38:44
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Anonym

Man får se det så här - vi har faktiskt hela livet på oss att läsa nobelpristagare. Läser man ett par om året så kommer det så småningom att bli riktigt många. Alla kommer jag nog inte att läsa om jag inte plötsligt utvecklar en smak för poesi. Men det känns inte som om det skulle hända.

2008-10-27 @ 19:50:22
Postat av: Tekoppen

William Faulkner - The sound and the fury eller Absalom, Absalom!

TS Eliot - The Waste Land

Herman Hesse - Siddhartha, Stäppvargen, Glaspärlespelet

Gabriela Mistral

Eugene O'Neill - Long Day's Journey Into Night, Mourning Becomes Electra

William Butler Yeats

Knut Hamsun - Svält

Verner von Heidenstam



Skulle jag läsa om jag var du :)

2008-11-05 @ 21:34:40
URL: http://www.tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: camilla

Jag är igång med en "Nobeller", där Gun Ekroth är redaktör och har samlat ihop noveller från Nobelpristagare. Den är i perfekt format att läsa en tugga eller två ur innan man somnar. Novellerna spänner över i princip hela 1900-talet och ger ett smakprov på författarna. Kanske kan vara något för dig?

2008-11-30 @ 18:17:03
URL: http://camillasboklada.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback