Man borde kanske bli polis?

Föreställ dig följande:
Du är polis. Specialpolis till och med. I ett tufft team. Ni får reda på att en seriöst otäck seriemördare sitter på ett plan på väg från New York till Stockholm. Snart kommer planet att landa på Arlanda. Allt tyder på att mördaren är en medelålders vit man. Du vet att FBI håller på att leta efter namnet som mördaren troligtvis reser under, men du har inte fått det ännu. Det borde komma ganska snart.
Nu landar planet, vad gör du?

A. Håller kvar samtliga passagerare

B. Håller kvar samtliga män, låter kvinnorna gå.

C. Håller kvar alla medelålders, vita män, låter resten gå.

D. Håller inte kvar någon utan sätter poliser i de två passkontrollerna och låter dem granska samtliga passagerare som går igenom i förhoppningen om att hitta någon som ser skum ut.

Har du svarat D? Då kan du vara med i Arne Dahls bok Ont blod. För så gör poliserna i den boken.
Vi andra (läs: normalintelligenta) skulle antagligen bete oss på ett annat sätt.

Det känns som om jag borde bli polis. Gissa om jag skulle glänsa!

Kommentarer
Postat av: Bokmoster

Haha, ja, apropå konstruerade intriger liksom. HUR kan ett förlag/en redaktör bara släppa igenom något sådant?

Postat av: Pi

Ja allvarligt. Vem skulle någonsin arbeta på det viset? Det är ju inte möjligt!

2008-11-11 @ 12:01:31
Postat av: Marianne

D, eftersom jag låtsas att jag är med i boken och vet att Dahl aaaldrig skulle få ihop handlingen annars. Någon måste ju offra sig.



Allvarligt talat, man hittar antagligen bristande logik i alla deckare om man lusläser dem.

2008-11-12 @ 14:30:53
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Du har så klart rätt. Bristande logik är legio och många deckare har extremt långsökta intriger. Men ändå...

Nu har jag ju inte lyssnat färdigt på boken, men varför inte låta tipset från FBI komma för sent, när planet redan har landat? Men det kanske finns någon anledning. Jag får väl se.

2008-11-14 @ 10:30:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback