Åh, en bok-enkät

Sådant har jag ju svårt att motstå... Jag vill också vara med här.

1. Vilken bok läste du ut senast?
Mannen utan öde av Imre Kertesz. Bara det är ju en anledning att vara med i enkäten. Hur ofta är det man kan langa upp en nobelpristagare som senast lästa bok? Inte ofta, när det gäller den här tanten, inte.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Tja, riktigt så fungerar ju inte min läsning. Jag håller ju redan på och läser Kameleontens skugga av Walters och Hur har andra det av Collarp samtidigt som jag lyssnar på Rum nr 10 av Edwardsson. Men jag tror att nästa bok jag börjar på blir Skynda, kom och se av Lotta Lundgren.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag misstänker att männen dominerar en aning. Det finns en massa mysko thrillerskräp som jag inte riktigt vill kännas vid. Jag beskyller helt kallt min högt älskade make för att ha släpat hem dessa. Han är garanterat också ansvarig för alla ryska klassiker som tar plats. Ryssar är inte min melodi.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Bara när det gäller riktigt bra böcker. Och då gäller hurrandet att det fortfarande är mycket kvar. Mot slutet är kontrollerandet av antal kvarvarande sidor betydligt mer ångestladdat.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Titel och utseende är nog det viktigaste för att fånga mitt intresse. Varje bok som Lotta Kuhlhorn har formgivit drar automatiskt åt sig min blick. Sedan finns förstås alla bokbloggar. Men blurbarna litar jag inte på. Jag har blivit lurad av dem alldeles för många gånger.

6. När blir en bok för lång?
Aldrig om den är bra. 1000 sidor är helt okey om det är en tillräckligt bra historia.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Det beror på vem författaren är. Jag har försökt läsa Salman Rushdie på engelska, men det var för svårt. Stephen King och andra amerikanska författare läser jag däremot mycket hellre på originalspråk. Men det kan också bero på att jag har läst så många kassa översättningar. Dålig översättning kan sabba vilken bok som helst.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Det har jag nästan slutat med. Men jag har tjatat en del om Den hemlige kocken och Fast food nation. Ofta vid lunchbordet, vilket inte precis har gjort några bra grejer för min popularitet...

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Numera kan jag det. Günter Grass Flundran botade mig från sjukan att läsa ut allt jag påbörjat. Tack för det! Jag ger för det mesta upp efter 50-60 sidor.

10. VIlken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det finns massor av fantasy och Stephen King. Inte en enda memoar eller biografi. Det är det tristaste jag vet. Verkligheten är så överskattad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback