W

Jag vill förstås vara med på Malins nya boktänkarutmaning. Jag är bara lite seg i starten. Men vänta bara, jag kommer nog ikapp. Jag tar väl och börjar med förra veckans bokstav. W

Författare - Tad Williams
Hans gigantiska Otherland-serie var mitt osvikliga sömnmedel under hur lång tid som helst. Egentligen är det väl inte den allra längsta serien. Det är bara fyra böcker. Tjocka i och för sig, men det är innehållet som känns så vidsträckt. Här blandas SF med fantasy och en gnutta filosofi på ett sätt som fick det att snurra runt i huvudet på mig. Jag somnade som en stock varenda kväll när jag läste det här. Men det är faktiskt inget dåligt betyg.

Bok - Watership down
Alltså, den här boken innehåller ju två saker jag egentligen inte gillar. Här finns både drömmar och enormt mycket naturbeskrivningar. Men det gör inget. Kaninerna har ju i alla fall inte sex. Jag älskade den här boken av Richard Adams när jag var liten. Jag försökte även läsa hans andra böcker, men magin återkom aldrig. Men Watership down borde alla läsa, tycker jag. Synska kaniner - hur ska man kunna låta bli att älska något sådant?

Karaktär - Christer Wijk
Maria Lang, kan det bli mer sommar? Det här är hängmatteläsningen nummer 1 för mig. Om vi bortser från att vi aldrig hade någon hängmatta då förstås. Men det här är sommarlovsböcker för mig. Och jag visste precis hur Christer Wijk såg ut. I mitt huvud var han nämligen precis skulpterad efter en av mina ridlärare. Lång, mager och ranglig med en vänlig förströdd uppsyn. Jodå, så såg han visst ut. I mitt huvud i varje fall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback