S

Ny bokstav i Malins bokalfabet. Då ska vi se. S alltså. Det verkar stå lite still i huvudet. Jag får ta en tripp till bokhyllan för inspiration.

Författare - J.D. Salinger
Då börjar vi med ett erkännande: jag tycker att Räddaren i nöden är en ganska medioker bok. Visst kan jag förstå att den var en milstolpe i litteraturen när den kom, men livströtta unga män är inte min grej. Däremot tycker jag att Salinger är lite spännande. En författare som dragit sig tillbaka och levt eremitliv sedan debuten 1951 och fortfarande säljer 200.000 exemplar om året av sin bok sätter onekligen fart på min fantasi.

Bok - Sceleton Crew
Noveller och skräck i ett och samma paket - kan det bli bättre? Den här boken heter Den förskräckliga apan i översättning. Och vilken otäck apa det är! Riktigt läskig faktiskt. Jag kommer aldrig någonsin att se på en leksaksapa med cymbaler på samma sätt igen. Onda leksaker är läskiga. Jag gissar att det beror på att de var nästan levande för en när man var liten. Ond docka = läskig. Ond matberedare = direkt skrattretande.

Karaktär - Siddharta
Ljuva ungdom med litteratur och stora tekannor. Gissa om vi tyckte att den här boken var fantastisk när vi var tonåringar? Jag vet inte om jag skulle vara lyrisk idag, men jag är helt säker på att man alltid bör välja Hesse framför Cuelho! Man borde inte få lov att dyrka Cuelho utan att tvingas läsa Hesse som en jämförelse. Eller, man borde inte få lov att dyrka Cuelho! Helt enkelt!


Kommentarer
Postat av: Inga-Lina

Siddharta = respekt! Jag älskade "Glaspärlespelet" och "Stäppvargen" också. Det var definitivt bättre förr i det avseendet:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback