B

Utmaningen fortsätter. Den här gången är bokstaven B. Det är säkert lätt som en plätt. Få se nu.

Författare - Anthony Burgess
Någon gång kommer jag kanske att läsa något mer än hans A Clockwork Orange. Men om jag inte gör det så är jag nöjd ändå. Det är en föredömligt kort liten bok. Jag gillar i och för sig tegelstenar, men ibland är kort och koncentrerat nöten, för att uttrycka sig som mina vänner pokerspelarna.

Bok - Barskrapad
Jag älskar reportageböcker i alla former. Den här ger en otäck bild av hur det är att vara arbetare i USA idag. Journalisten Barbara Ehrenreich ger sig ut i verkligheten och försöker leva på de löner hon kan få på okvalificerade arbeten, som sjukvårdsbiträde, städerska, servitris m.m. Hon skaffar de billigaste boenden hon kan hitta, men hon lyckas inte få det att gå runt. Hur en ensamstående kvinna med barn ska kunna göra det när det sociala skyddsnätet försämras ytterligare är en fullständig gåta. Otäck, men läsvärd bok.

Karaktär - Bubba
Så klart! I love Bubba! Någon som har sett filmatiseringen av Gone Baby, Gone? Jag blev alldeles matt av förtvivlan när Bubba dök upp. Han var ju heeeelt fel. Så fel att jag är tvungen att peta in extra e. Bubba ska vara jättestor och se lätt utvecklingsstörd ut, ju. Det ska vara fullkomligt självklart att han är helt livsfarlig. Den typen av man som man går vida cirklar omkring för att inte råka stöta sig med. I övrigt var filmen okey, varken mer eller mindre.

Det var så klart svårare än jag trodde. Det finns ju så många bra böcker på B. Och författare. Du milde. Nåja, jag är klar. Och ännu bättre... jag har semester. Lycka!


Kommentarer
Postat av: Martina

Ja, Barskrapad funderade jag faktiskt på att ta som bok på B jag också, den är ju fantastiskt bra och tankeväckande. Den är ju visserligen skriven på 90-talet men det känns som att Sverige börjar vara på väg åt samma håll idag.

Postat av: Pi

Ja visst är den bra. Är den skriven på 90-talet? Jo, det stämmer. Det tänkte jag inte på. Det är antagligen ännu värre nu, med den nya bankkrisen.

Jag läste hennes jobbsökarbok också, men den var inte lika bra.

2008-07-18 @ 22:03:17
Postat av: Martina

Nej, jag gillade inte heller den där jobbsökarboken särskilt mycket. Inte lika angeläget ämne, tyckte jag (bland annat).

2008-07-18 @ 23:29:22
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback