Två som jag gav upp

Det var visserligen inget nyårslöfte - men jag har ändå tänkt följa andras goda exempel och faktiskt lägga ifrån mig böcker som inte passar mig. Men i år tänkte jag att jag skulle ta med även dem i min läsdagbok här på nätet. Jag är lite nyfiken på hur mänga böcker jag egentligen påbörjar. Men mest nyfiken är jag på varför jag lägger dem ifrån mig.

Så här kommer årets två första rejects.

Det sjunde steget - Eva Sanner
Om kreativitet och att finna sin livsrytm. Nähä du! Det här passade mig inte alls just nu. Ibland tycker jag att det är roligt att läsa kreativitetsböcker. Men inte nu och inte den här. Jag läste visserligen bara några kapitel. Men allt den gav mig var ångest. Det jag läste kändes dessutom som en omtuggad variant av Julia Camerons bok och den har jag faktiskt redan läst. Flera gånger.

Källaren - Ett vittnesbörd om mänsklig ondska - Kate Millett
Den här boken var inte direkt ointressant men för tung för mig just nu. Och kanske lite för gammal. I oktober 1965 hittas den utmärklade och svårt torterade flickan Sylvia Likens död i en källare. Hon har plågats till döds av ett tonårsgäng ledda av den sjubarnsmamma som Sylvias föräldrar hade lämnat henne och hennes syster hos mot en ersättning av tjugo dollar i veckan. Läskigt. Men boken är för tung. Millet är uppenbarligen en stridbar feminist - vilket absolut ger pluspoäng i min bok. Men här gör all analys att boken bara står och stampar medan Millett känner en massa och tänker en massa kloka tankar. Jag orkade 150 sidor ungefär.

Kommentarer
Postat av: Maria

hej
var hittade du boken "källaren"?
mvh

2008-05-19 @ 00:10:42
Postat av: Pi

Den hittade jag på biblioteket. Det är en gammal bok och det känns tyvärr.

2008-05-19 @ 20:56:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback