Men varför Tom? Varför?

Vad är det som driver dig att skriva sådana tegelstensklumpar till böcker? Får du betalt per ord? Vill du ge läsarna många bokstäver för pengarna? Lider du av någon sjukdom som jag inte vet namnet på?

Nåja, jag ska väl inte klaga alltför mycket. Du får mig att somna. Det är ju bra för mig, men hur du lyckas behålla andra läsare är en gåta.

Täcknamn Rainbow
- Tom Clancy

I natt vaknade jag av mardrömmar. Genomsvettig. Det hade dykt upp fakturor på 50.000 kronor som jag hade glömt bort och nu ville min redovisningsmadam ha reda på när jag hade tänkt betala dem. Deklarationstider igen, alltså. När jag vaknat till ordentligt och lättat konstaterat att de där fakturorna faktiskt inte finns i sinnevärlden kunde jag inte somna om. Det var bara att kliva upp och ta en kopp te. Samtidigt passade jag på att läsa ut min senaste insomningsbok.

SPOILER - SPOILER -  SPOILER - SPOILER


700 sidor i sammandrag.

Den goda sidan.
Rainbowgruppen. Ett amerikanskt-europeiskt samarbete för att skydda världen mot terrorism. Placerade i England. Består enbart av superkillar som springer, hoppar, skjuter, och flyger helikoptrar som riktiga ess.

Den onda sidan.
En fullkomligt fantastiskt rik ledare för ett medicinskt forskningsföretag och hans skara av forskare. Miljömullar galore! De har lyckats kombinera ebolaviruset med cancergener och fått fram en enormt smittsam och extremt dödlig sjukdom som de planerar att döda alla människor i världen med. Planen är att på detta sätt kunna rädda jorden. Några tusen amerikaner ska visserligen få ett fungerande vaccin, men resten kommer att stryka med. Svenskarna nämns inte ens! Skandalöst! Vi som dricker så mycket ekologisk mjölk...

Ond som blir god.
Den före detta ryske KGB-agenten Popov. Har massor av kontakter med IRA, rester av Bader-Meinhof och liknande grupper.

Plotten.
Den onda sidan planerar att sprida sitt virus under avslutningen på OS i Australien. För att kunna göra det behöver de ha sin egen säkerhetsexpert på plats. Alltså (och redan här blir logiken en aning haltande) sätter de igång en massa konstiga terrordåd i Europa. Detta gör de med hjälp av ryssen Popov som helt ovetande om miljömupparnas onda planer sätter igång det ena terroristbuset efter det andra genom att aktivera sina gamla terroristbekanta. Själv håvar han bara in pengarna.

Alla terroristdåden stoppas hårt och effektivt av Rainbowgruppen. Men eftersom olika små nästan bortglömda terroristgrupper i Europa stormar bankkontor, kidnappar it-miljonärer, och tar barn som gisslan på spanska nöjesfält så känner man behovet av att öka säkerheten i Australien. Öh... ja. Det var det där med logiken.

Den onda gruppens säkerhetsexpert åker dit med en burk virus. Men samtidigt har OS-ledningen kommit på att det kanske kan vara bra att ha Rainbow-gruppen på plats.
Under tiden har Popov fått reda på gruppens planer. Han har visserligen blivit vaccinerad, men är ändå inte helt med på idén om att ta livet av nästan hela jordens befolkning. Han har ju precis skrapat ihop en massa miljoner - han vill shoppa och leva lyxliv.

Så han avslöjar de onda planerna, varpå Rainbowgruppen helt odramatiskt kan gripa säkerhetschefen när han är på väg in i ventilations-rummet med sin virusburk. Detta alltså efter cirka 670 sidor... Kan vi säga västgötaklimax i kör, kanske?

De onda bränner bevisen och sticker till sin anläggning i Brasiliens djungel. Men naturligtvis är Rainbowgruppen dem tätt i hälarna. I något som antagligen ska vara poetisk rättvisa spränger de anläggningen, tvingar de resterande miljömupparna att klä av sig nakna och lämnar dem försvarslösa mitt i djungeln där de får försöka överleva i harmoni med alla insekter, ormar och jaguarer.

SLUT.



Kommentarer
Postat av: Bokmoster

700 sidor - imponerande! Precis som du ju faktiskt verkar ha haft koll på intrigen boken igenom.

Postat av: Marianne

De där resterna av Baader-Meinhof, hur snabbt spinger de egentligen?
Vänstertokar i 50-årsåldern har sällan nån vidare kondis(för mycket rödvin i ungdomen och så), så jag antar att de stormar bankkontor i promenadtempo?

Och att man inte kan shoppa om alla affärsinnehavare har gått och dött säger sig ju självt, viss logik där :-)

Undrar om jag skulle somna eller skratta ihjäl mig?

2008-02-15 @ 14:05:41
URL: http://marremakro.blogspot.com
Postat av: Pi

Bokmoster - när du säger det så börjar jag faktiskt undra. Kan jag ha drömt ihop delar av intrigen..? För det låter ju löjligt dåligt när jag beskriver det.

Marianne - Det där var ju jätteroligt! Stormar bankkontor i promenadtakt.
Fast jag misstänker att du skulle somna. Det gjorde i alla fall jag. Sisådär 80-90 gånger.

2008-02-15 @ 15:20:15
Postat av: Snöfrid

Har själv int läst nån bok av Tom Clancy än, men jag har sett rätt många då min farsa gärna läser hans böcker och de ser verkligen stora ut hela bunten.
Jag har precis fått boken du tog upp "Täcknamn Rainbow" av farsan sen han läst ut den, får la se vad jag tycker om den och hur lång tid det tar att ta sig igenom. ;) *s*

2008-02-15 @ 21:29:42
URL: http://fantasy03.blogg.se
Postat av: Pi

Blir du verkligen sugen på att läsa boken efter vad jag har skrivit om den? Har du också sömnproblem?

2008-02-15 @ 22:30:29
Postat av: Snöfrid

Jag kände mig nästan tvungen att läsa den efter att ha läst ditt inlägg. *s*
Men ja, jag har rätt svårt att sova om nätterna och efter vad du skrev så låter det som en perfekt bok att ha till hands vid ett sånt tillfälle. ;)

2008-02-16 @ 20:10:18
URL: http://fantasy03.blogg.se
Postat av: Pi

Absolut!
Den är ett sömnpiller utan dess like.

2008-02-18 @ 13:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback