Rasande effektivt

Det borde skrivas fler bilderböcker för vuxna. Helt klart. Inte nog med att jag kan pricka av ytterligare en nordisk författare på listan - jag har dessutom haft roligt.

Maria och José - Erlend Loe

Det här var det sötaste jag sett på länge. Det bor en man i Marias öra. En liten man visserligen, men ändå en man. Det är José. Han studerade tidigare medicin i Madrid och hade goda framtidsutsikter. Men strax före examen blev han så liten att han fick ge upp projektet. Nu bor han i Marias öra. Det vet hon inte om. Men där spelar han cello på kvällarna och ägnar sig i övrigt åt att hålla Maria ren och frisk. Inget navelludd på Maria inte.

Det tog kanske tjugo minuter att läsa den här boken. Men då läste jag långsamt och tittade noga på alla bilderna. Det var roligt hela tiden. Tänk om Jelinek hade kunnat göra samma sak. Dp hade det varit betydligt lättare att lösa nobeldelen av mitt nyårslöfte.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Man kan ju inte annat än att gilla Erlend Loe!

Postat av: Pi

Jag kan bara instämma!

2008-12-17 @ 09:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback