Genomgång av nyårslöften

Nja... Det har väl gått så där med mina nyårslöften.

Jag har läst 4 för mig obekanta nobelpristagare - mål 5

Jag har läst 8 böcker skrivna av författare utanför den anglosaxiska sfären - mål 10.

Jag har läst 3 nordiska böcker som inte varit deckare - mål 5.

Det saknas alltså 5 böcker. För några år sedan hade det inte varit några problem att klämma in dessa på dagarna som är kvar på året. Men nu? Tveksamt, mycket tveksamt. Min läslust är verkligen låg och det är kappt jag orkar ta mig igenom tidningen på morgonen. Ibland upptäcker jag att jag istället sitter och stirrar på tv-shop trots att jag har kulturbilagan i knäet. Skrämmande. Och jag misstänker att det beror mer på mig än på GP. Även om del 3 lämnar en del övrigt att önska.

Men vänta nu! Jag kom på en sak. Jag har faktiskt läst en norrman till.

Lejonkvinnan - Erik Fosnes Hansen

Den var inte så dum. Man hade kunnat tro att det skulle vara lite cirkustema i en bok om en flicka som föds helt täckt av päls. Men bortsett från några intresserade "köpare" från cirkusar och variteer så saknas just detta. Ibland är det skönt med böcker som överraskar. Lejonkvinnan överraskade mig. Handlingen utvecklade sig inte alls som jag hade förväntat mig, vilket var ett plus.

Då reviderar vi. Jag har alltså läst 4 nordiska böcker. Ok. Det betyder att jag skulle vara tvungen att läsa 4 böcker till i år för att hålla mitt nyårslöfte. Tja, rent teoretiskt skulle det ju kunna gå. Men jag lovar inget. Äsch, det har jag ju redan gjort.

Kommentarer
Postat av: Arina

Det är faktiskt tillåtet att sitta och stirra på tv-shop ibland, låt det bara inte bli en vana.



Alla har väl lässvackor ibland, det brukar ge sig med tiden. Du är inte så långt från målet och det kommer väl knappast hända något katastrofalt om du inte lyckas uppfylla det?

Postat av: Anonym

Du menar alltså att jorden inte kommer att krocka med en komet bara för att jag inte läser de där böckerna? Verkligen? Är du helt säker? Okey, jag hoppas att du har rätt.



Det är skrämmande lätt att titta på tv-shop.

2008-12-13 @ 00:13:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback