K

Dags igen. Den här gången har Malin valt bokstaven K. Det ligger ju förstås nära till hands att använda Stephen King där, men nog vore det lite roligare med något mer oväntat? Jag får ta en sväng till bokhyllan.

Författare - William Kennedy
Jag har några böcker av Kennedy i bokhyllan, men egentligen är det bara Järngräs som jag verkligen minns. Trettiotalets USA med fattiga lodisar, våld och valfusk. Den fick minsann Pulitzerpriset också. 1984. Det tror jag nog att den var värd.

Bok - Krya på er!
Varför finns det Richard Fuchs-böcker i min bokhylla? Jag tror säkert att jag tyckte att Fuchs var rolig när jag var tonåring, men varför har jag kvar dem idag?  Den här ganska förskräckliga lilla boken innehåller humoristiska noveller/kåserier i sjukhusmiljö. Typiskt citat:
"Efter två år i analys hade Ström fått reda på att han omedvetet älskade sin äldre bror, vita hästar, giraffer med stora bröst samt danska husmödrar."
Jo, jag kan förstå att jag tyckte att uttryck som galopperande tvinsot var kul när jag var tonåring. Men nu tror jag faktiskt att jag ska lämna ut de här böckerna på spårvagnen. Jag är faktiskt i stort behov av bokhylleutrymme.

Litterär figur - (Känns det bättre Ylva?) - Kevin
Något har gått seriöst fel i min relation till jultomten. Jag önskade mig Vi måste tala om Kevin i julklapp förra året. Men min önskelista måste blivit förväxlad med någon annans. För istället för Lionel Shrivers bok fick jag Atlantis hemlighet av Gibbins, vilket kan ha varit en av de värsta böcker jag någonsin plågat mig igenom 50 sidor av. Jag och tomten är inte polare. Jag har fortfarande inte läst om Kevin, vilket kan vara ett utslag av bitterhet från min sida. Men det kommer nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback