Neej, mitt nyårslöfte gick upp i rök

Nix. Inte rökningen. Det var för övrigt ingen nyårslöfte utan ett spontanbeslut mellan jul och nyår. Istället var det ett av mina litterära löften som sprack som en såpbubbla. Ett elakt 3-dagars migränanfall (tro mig, det känns som ett anfall) fick mig att helt strunta i biblioteket. Böckerna skulle ha varit inlämnade igår. Fan också. Många är det också. Böter är inte vad jag behöver just nu.

Nåja, det hade kunnat vara värre. Jag får helt enkelt spurta iväg till biblioteket när jag kommer hem från jobbet. Naturligtvis räknar jag med att få med mig en hel trave hem som vanligt. Några kanske jag till och med läser... Vem vet?

Jag har också lyckats avsluta min insomningsbok, tror jag. Migrän gör mig seriöst dum i huvudet. Det känns som om hälften av mina hjärnceller har förvandlats till melass. Men jag är ganska säker på att jag faktiskt har läst ut den.

Täcknamn Tortugas - Robert Ludlum

OBS!  SPOILER!  KANSKE!  ELLER INTE?  MEN LITE, TROR JAG...

Kanske är Tortugas namnet på en ubåt? Så skulle det kunna vara, men jag är faktiskt inte säker.

Handlingen i korthet. Nazister behöver industridiamanter. Amerikaner behöver ett navigationssystem som fungerar på hög höjd. De beslutar sig för att byta grejer med varandra. I största hemlighet förstås. David Spaulding är mannen som ska hämta hem ritningarna på navigationssystemet. Bytet ska ske hos en rik jude som bor i Argentina. David vet förstås inget om diamanterna. Men diverse människor som försöker hindra honom vet vad som händer. Eftersom detta är en roman är det förstås ingen som talar klarspråk med David. Istället för att säga till honom att "om du gör det här så kommer tyskarna att få tusentals industridiamanter som de behöver för att förfina sina bomber" så kommer de med kryptiska meddelanden som "Tortugas måste stoppas."
David vet inte vad han ska tro så han passar på att bli kär i någon som heter Jean under tiden han funderar på vilka dessa mystiska människor som smyger på honom kan vara.

Då och då blir han misshandlad och nästan sprängd i luften. Aj aj aj vad mycket blåmärken och sår han får.

Men, kan ni tänka er, på slutet ordnar allting upp sig. David lyckas tillsammans med den judiska motståndsrörelsen inte bara få tag i de viktiga ritningarna, han lyckas också döda den svekfulle rike juden, krossa nazisternas lömska planer, rädda Jean och få ett alkoholiserat tekniskt geni att se ljusare på livet. Slutet gott allting gott. Så tror jag att det var. Fast när jag läser det här så börjar jag undra om jag inte har drömt lite...

Nåja, ett alldeles utmärkt sömnpiller var det i varje fall.

Kommentarer
Postat av: Jenny B

Haha! Härlig sammanfattning. Tack för det!

Postat av: Pi

Visst blev du sugen på att läsa Ludlum? Va? Visst?

2008-04-09 @ 09:08:15
Postat av: Jenny B

Ännu hellre vill jag läsa fler korta, bitande recensioner av dig! :)

2008-04-09 @ 21:58:35
URL: http://kulturdelen.blogspot.com
Postat av: Pi

Tack!

2008-04-10 @ 09:27:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback