Snabbläst om stålar

Jaha, då har jag också läst den. Lite senare än de flesta, men säkert inte sist.

Snabba cash - Jens Lapidus

Jag var lite tveksam till den här boken. Som alltid, när det har skrivits spaltmeter om en bok innan jag läser den. Jag tycker inte att den var jättebra, men jag kan ändå förstå hypen. Den är annorlunda.

Trots att det inte är speciellt svårt att förstå vart handlingen är på väg - så känns boken ändå ny och originell. Inga poliser, inga medelålders trötta bittra kommissarier, ingen utredning.

Å andra sidan - inga kvinnor. Jo de finns där, men så platta och ytligt beskrivna att de bara fungerar som kulisser. Men det är säkert meningen. Kvinnor har ingen betydelse i den här historien. Det här är en historia om män och om pengar.


Vad mer kan jag säga? Jag läste den på en dag. Längre tid tog det inte. Det räckte med ett par sidor för att jag skulle fastna i det höga tempot. Sedan var det bara att hålla i hatten och åka med. Det är ju skickligt. Fast jag misstänker att jag kommer att glömma boken ungefär lika fort. Trots att jag läste den igår - är jag redan osäker på namnen på huvudpersonerna. Det var underhållande för stunden, inte mer. Men ibland räcker ju det ganska långt.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Undrar om inte jag kommer bli sist :-)
Inga deprimerade och håglösa medelålders ensamstående och magsura utredare?
Kalas!

Postat av: Pi

Några förhörsprotokoll, det är allt. Inte en magsur utredare så långt ögat når. Det är värt en del när man är lite deckartrött.

2007-09-24 @ 09:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback