Man ska inte stressa på biblioteket

Sprang in på biblioteket en kvart före stängningsdags. Det är ingen bra idé. Jag älskar att strosa runt bland hyllorna och titta på omslag, läsa baksidestexter och bläddra i fackböcker. Jag blir ofta kvar tills de kör ut mig. Jag är som de där bardiskhängarna som vägrar inse att kvällen är slut och bara vill ha en öl till, trots att personalen har tänt den starka belysningen och börjat torka av borden. Alltså, jag behöver lång tid på mig för att låna böcker.

Annars blir det som nu. Jag kommer hem med ett antal spontanplockade böcker som jag verkligen inte vet om jag vill läsa. Jag är tvungen att plocka upp böckerna och titta på dem hemma eftersom jag inte har den blekaste aning om vad jag egentligen har lånat.

Den här gången hade jag fbland annat fått med mig en bok av Elfride Jelinek. Där ser man. Jag visste inte att jag ville läsa något av henne? Kanske kan det vara mitt undermedvetna som tycker att jag ska läsa den boken?

Att jag även hade fått med mig två deckare tillskriver jag gammal vana. Jag skulle ju ta en deckarpaus! Fast Lehane kanske jag kan läsa ändå?


Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag har läst en Jelinek och börjat på en annan som jag sedan gav upp hoppet om.
"Die Ausgesperrten" var helt OK, medan man nog måste veta väldigt mycket om vad som rör sig under ytan i det österrikiska samhället för att få ut något av "Die Kinder der Toten".
Ingen aning om vad de heter på svenska, tyvärr.
Vilken lånade du?

Postat av: Pi

Vilken tur jag har. Det var Dia Asugesperrten jag hade fått med mig. Fast på svenska då förstås. De utestängda. Jag kan inte ett ord tyska. Jag läste franska och spanska. De språken kan jag inte heller, tyvärr.

2007-10-02 @ 19:20:34
Postat av: Klara

Det är så underbart att vara på biblioteket! Jag åker ofta dit men tanken att jag "bara snabbt ska gå inom" och då tänker jag mig en kvart kanske. Men när jag kommer ut så har den där, i mitt sinne, snabba kvarten varit en riktig timme. Min tidsuppfattning och klockans stämmer aldrig på biblioteket eller i bokaffärer...

2007-10-03 @ 10:01:32
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Pi

Det är mitt ständiga öde numera. Jag blir alltid utslängd från bibliotek och bokhandlar. Däremot var det länge sedan jag stannade tills krogen stängde. Nu för tiden går jag hem betydligt tidigare.

2007-10-03 @ 13:23:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback