I väntan på Malin

Roliga Lisa med bloggen Onekligen skriver om Ungbloggens bokfråga,

Bokutmaningar kan man ju aldrig få för många av. Men den här var faktiskt riktigt svår. Vilken bokfigur skulle jag helst vilja vara?

En del av mig vill vara Bastian och ha en lyckodrake och en oändlig historia, en annan del av mig vill vara en fet och vacker afrikansk privatdetektiv med traditionell figur och hästtjejen i mig hoppar jämfota och kräver att jag ska vara någon av alla de duktiga ryttarinnorna i någon av alla de Wahlströmsböcker jag läste i 12-årsåldern.

Men jag tystar ner dem allihop. Bra förslag i och för sig. Men idag vill jag vara någon annan.

Jag vill vara Stephanie Plum! Så klart. Jag vill vara prisjägare med en halvfnoskig mormor och en hamster som heter Rex. Jag har visserligen bara skjutit med luftpistol, men det är jag ganska bra på. Så jag tar för givet att jag skulle fixa resten också. Hur svårt kan det vara?

För er som inte känner Stephanie så är hon påhittad av Janet Evanovich. Perfekt strandläsning. Roligt och fartfyllt, helt utan något djupare innehåll. För om jag ska vara allvarlig för ett ögonblick så skulle jag aldrig vilja vara med i någon av de böcker jag tycker riktigt mycket om. Tragik blir bra litteratur - men inte någon bekväm vardag, precis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback